Duiken met haaien in The Blue Hole! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Duiken met haaien in The Blue Hole! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Duiken met haaien in The Blue Hole!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

22 Juli 2013 | Belize, Caye Caulker

Geen "hola" maar "helloooo" deze keer!

We zijn in Belize en daar spreekt men meer Engels dan Spaans! Niet dat je er wat van begrijpt hoor, het is een erg aparte mix! We merkten wel dat we in een ander land waren toen we de grens overstaken. Veel slogans op de muren geschilderd, bijvoorbeeld tegen abortus en over Jezus (allemaal in het Engels, even wennen!). De bus bracht ons naar de haven van Belize City, wat een grappige stad! Wederom kleurrijke, houten huisjes die kriskras wat door elkaar staan. Het ziet eruit als een geregelde en georganiseerde chaos, en iedereen zal ook wel precies weten van wie wat waar en hoe alles werkt, haha! We regelden de boot naar Caye Caulker, (helaas) het enige plekje wat we gingen bezoeken in Belize.

In een uur arriveerden we op het eiland, yes! Het leek even alsof we terug waren op Utila. Het eiland sfeertje proefden we gelijk (en de zweetdruppels die mijn mond in liepen proefde ik ook...heet!!). We liepen naar ons hostel, wat gelukkig niet ver was. Eigenlijk is alles op Caye Caulker dichtbij, er is maar één hoofdweg, van zand, waaraan alles ligt. Hoe heerlijk simpel! We werden door alle rasta's welkom thuis geheten, haha! Het gaf zeker een welkom gevoel. Aangekomen in ons hostel viel de dorm eigenlijk erg tegen, wat een vieze bedoeling! Ik weet niet waarom maar we hebben dan toch steeds weer veel geluk met dit soort dingen. Omdat het hostel nog meer reizigers verwachtte, mochten we in een tweepersoons cabaña voor hetzelfde geld als de dorm, chill! Hadden we weer ons eigen plekje, dit keer echt een heel schattig huisje waarbij Anna op de tweede verdieping sliep.

Die dag besloten we maar alles te regelen zodat we de volgende dag lekker konden relaxen (eindelijk!). We gingen gelijk naar Frenchies dive center want daarom waren we in Caye Caulker: om te duiken in The Blue Hole!!! We schreven ons in en keken met een half oog naar de prijs...dat moesten we er maar voor over hebben. Slik...! De rest van de middag childen we een beetje bij the split. Een orkaan heeft het eiland een paar jaar terug in tweeën gehakt, en sinds dien noemen ze de opening the split. Er is niet echt een lekker strandje op Caye Caulker helaas, dus dronken we een biertje op de pier bij the split. We kwamen er al gauw achter dat Belize, en vooral zo een eiland, super duur is! Ohh mennn! Dan maar koken 'savonds (ook dat was aan de dure kant).

Die ochtend sliepen we heerlijk uit, lekker!! We hadden allebei goed geslapen, fijn! Na een lekker ontbijtje was het tijd voor actie: kanoën! Het hostel huurde gratis kano's en aangezien snorkeltours erg duur waren op het eiland gingen we zelf maar op pad! Als een geoliede motor zoefden we door het water waarbij mega vissen ons een tijdje gezelschap hielden. We meerden aan bij een verlaten stijgen en Anna bond de kano als een ware professionele kapitein met een ingewikkelde knoop vast. Snorkels gingen op en we waren klaar om het water te verkennen. Maar, gatver! Zodra we een voet op het zand zette, zonken we helemaal weg in een vieze blubberige substantie. Ook waren er alleen maar slijmerige planten te zien, jak! Gauw terug de kano in en dan toch maar weer naar the split.

Om 16.30 moesten we bij Frenchies dive center zijn om onze gear klaar te zetten voorde volgende dag. Cool, na 2 weken eindelijk weer een tank en regulators in mijn hand! BCD gecheckt, regulators werkten...yes alles werkte, ik was er klaar voor! We checkten of de wetsuits goed zaten en kozen flippers uit. Alles was klaar voor de volgende dag! Die avond hadden we een speciale maaltijd in het hostel. We hadden een lokale visserman ontmoet die vaak in het hostel rondhangt. In juli was het kreeftseizoen geopend en hij had voorgesteld om kreeften mee te nemen. Nou, daar zeggen we geen nee tegen! Hij liet zien hoe je die beesten moest schoonmaken en moest klaarmaken voor de grill. Na een tijdje bbqen waren ze klaar en konden we heerlijk smikkelen, jammie! Zo zie je maar hoe handig connecties met de juiste mensen op een eiland kunnen zijn, hehe! We gingen vroeg naar bed want we wilden fit zijn voor de volgende dag!

Met kriebels in mijn buik stond ik om 05.00 op. Yes! Vandaag is de dag! Ik sprong in mijn bikini's en raapte mijn spullen bij elkaar. We liepen naar Frenchies toe en genoten daar van een heerlijk ontbijtje voor we de boot op gingen. De tocht naar de Blue Hole zou 2 uur duren (!!) en kon best wild worden zo af en toe. Dat was te merken ook, wat een golven! Gelukkig werd ik niet zeeziek. We bespraken de duik in de briefing en waren toen klaar om het water in te gaan! Op Utila had ik twee verschillende manieren geleerd om het water in te gaan, maar dit keer moesten we op nog een andere manier het water in. Op de rand zitten, BCD aan, en je achterover laten vallen. Cool, ook dat kunnen we nu!

Toen onze groep het water in was, konden we aan de duik beginnen! Signaal geven om naar beneden te gaan, oriënteren waar je naar beneden gaat, regulators in, tijd checken, oren klaren en duiken maar! Anna kon gelukkig gauw klaren en had geen last van haar oren meer, cool me buddy was ok! We begonnen nog op een stukje zandbank, maar al gauw was daar de afdaling naar the Blue Hole te zien! Het is dan ineens donkerblauw om je heen, je ziet niet wat voor, achter, boven of onder is. Ook was het water een stuk minder helder dan rondom de koraalriffen, wat het zicht iets minder maakte. Maar toch was binnen 1 minuut al heel duidelijk te zien wat er onder ons zwom: haaien!!!!!!!! Ik greep Anna's hand en kneep die fijn, o mijn god! Ik had niet verwacht dat ik toch zo een bang gevoel zou krijgen! Ik wist dat ze je niets zouden doen, maar toch!!! We zwommen langs de rand van de Blue Hole (ik hield die haaien scherp in de gaten!) en we keerden na ongeveer 15 minuutjes weer om. We hadden in totaal ongeveer een half uurtje gedoken in the Blue Hole, cool! (Omdat dit een diepe duik is, verbruik je meer lucht. Ook krijg je hoe dieper je gaat meer stikstof binnen, vandaar dat diepe duiken vaak kort zijn).

Terug op de boot zat ik vol met adrenaline....ik heb gewoon gedoken in de Blue Hole MET HAAIEN!!! Heel gaaf! De boot bracht ons ondertussen naar de volgende duikplek, half Moon Caye. Daar zouden we minder diep en dus iets langer gaan duiken. We hebben bijna een uur gedoken en ook daar genoten van de prachtige onderwaterwereld. Wederom haaien gezien, maar ook een schildpad (nu Anna's nieuwe lievelingsdier) en een eagle ray. Veel visjes die Anna en ik al kenden van Utila, dus dat was erg leuk om die te kunnen herkennen. Na deze duik hadden we een uurtje lunchpauze waarin we ook het eilandje konden verkennen. Daar waren red footed boobies te zien, komt deze naam je nog bekend voor? Juist, in Ecuador heb ik de blue footed boobies gezien. Cool om nu de andere te zien!!

Na deze pauze maakten we ons klaar voor de laatste duik van de dag, jammer! Ook deze duik duurde bijna een uur en we zagen prachtige dingen. Ik kan jullie niet beschrijven hoe mooi het is, ik kan alleen maar aanraden om het zelf eens uit te proberen, haha! De bootreis terug naar Caye Caulker zou nu ongeveer 3 uur duren. De tijd vloog voorbij omdat we lekkere snacks aan boord hadden en....rum punch! Erg gezellig dus! Terug bij Frenchies schreven we de duiken op in ons logbook en probeerden we alle coole vissen te herinneren die we hadden gezien. Maar wat er dik gedrukt in mijn logbook staat is: Grey Caribbean reef shark!!!!

Vol adrenaline hebben we die avond wederom kreeft gegeten. Een mooie laatste maaltijd op het eilandje. Helaas was het de volgende dag alweer tijd om te vertrekken. Anna en ik konden niet stoppen met praten over het duiken, echt zo zo gaaf! Om 07.00 vertrok onze boot naar het Mexicaanse grensdorpje. Na een strenge grenscontrole (onze appels mochten niet mee....) waren we Belize uit en Mexico weer in, het laatste land voor Cuba!

Volgende keer dus meer over Mexico....!!!

Kusjes!

  • 22 Juli 2013 - 23:54

    Hans Gesman:

    Haai Saskia en Anna,

    Weer een prachtig verslag van wat je mee gemaakt hebt samen met Anna. Lastig he om onder woorden te brengen wat je tijdens een duik allemaal ziet. Alles is nieuw en te veel om te verwerken denk ik.

    We zijn benieuwd naar het volgende verslag en foto's dus ga lekker door.

    Groetjes ,
    Sylvia en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, Caye Caulker

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 1206
Totaal aantal bezoekers 90858

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: