Weekend in Bangalore! - Reisverslag uit Bangalore, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Weekend in Bangalore! - Reisverslag uit Bangalore, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Weekend in Bangalore!

Door: saskiakaptijn

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Augustus 2011 | India, Bangalore

Hoi!
Vrijdag heb ik drie lessen gegeven, Engels, Environmental Studies en General Knowledge. Bij GK heb ik een les over Nederland gegeven :p De kinderen wisten helemaal niets over Europa. Zo dachten ze dat we gratis goud kregen bijvoorbeeld. We hebben de verschillen besproken, dat vonden ze heel erg leuk. Ze waren wel heel verbaasd om te horen dat wij geen schooluniformen dragen, en ze vonden het jammer dat zij geen sneeuw hebben met kerst. Ook moesten ze heel hard lachen toen ze Nederland op de kaart zagen. Zo klein in vergelijking met India!
Verder waren de lessen wel heel erg moeilijk om te geven eigenlijk. Ze spreken Engels, maar heel anders dan wij. Ik versta die kids bijna niet, verstaan ze mij wel goed? Ook zijn ze he-le-maal niet gewend om zelf antwoord te geven, alle antwoorden worden eerst door de juf gezegd en worden daarna gezamenlijk herhaald. En tsja, dat is nou juist net precies het tegenovergestelde als hoe ik graag lesgeef! Ik laat alles zoveel mogelijk uit de klas komen, de kids weten zelf al zo veel! Waarom zou ik dan nog al het werk doen en vertellen hoe het zit?!
Na de lessen bedacht ik me wel dat dit weinig zin heeft. In Repalle kon ik door onder andere zelf les te geven wel dingen leren aan de leerkrachten, maar hier gaat dat niet. Na een reflectie met een van de leerkrachten heb ik besloten het anders aan te pakken. Vanaf maandag ontmoet ik enkele leerkrachten in hun vrije uren en dan gaan we samen lessen voorbereiden. Die kom ik dan observeren en hebben we daarna nog een feedback uurtje. Zo kan ik toch al mijn workshops die ik heb voorbereid integreren, en kan ik gelijk observeren hoe het gaat in de praktijk!
Verder hoop ik ook wat aan de leeromgeving te kunnen verbeteren. In Repalle hingen er in de klas prachtige posters, en muurschilderingen, maar hier is het kaal en donker! Als kind zou ik niet graag in zo een lokaal les willen hebben!
Vrijdagavond, weekend! We wilden het nachtleven van Bangalore wel eens ontdekken dus ons plan was om het centrum in te gaan en een leuke bar of club te vinden. Maar, als wij hier iets willen doen worden we nooit alleen gelaten. Er is altijd wel iemand die met ons meegaat en een oogje in het zeil houdt. Op zich een fijn en veilig idee, maar kom op, het voelt niet fijn om een babysitter om je heen te hebben! Ook met dit plan was Showreelu (de broeder) niet gerust met ons idee. Hij wilde niet dat we de riksja namen, veels te gevaarlijk volgens hem. We mochten wel de stad in als de chauffeur ons zou brengen met de auto. Hij zou ons dan net zo lang opwachten tot we weer naar huis wilden. Duurder dan de riksja natuurlijk, maar bij lange na nog niet het starttarief van een taxi in Amsterdam, dus besloten we dat te doen.
We werden afgezet in een straat met enkele kroegen, zag er wel ok uit! We besloten het Rock Café te proberen, Yoran helemaal in zijn nopjes hihi :p We bestelden een ‘beer tower’, een toren met 3 liter Kingfisher. Grappig! Nadat de tower op was gingen we nog ergens anders heen, genoeg rock gehoord :p We gingen iets verderop naar de Fusion, een ‘club’ op de 1e verdieping. Dames gratis entree, heren 500 rupees, maar wel met 2 bier er bij! Ook niet eerlijk :p We hebben ons goed vermaakt, vooral met het observeren van de mensen in de club. Geweldig om te zien hoe ze hier los gaan en feesten. Wel waren er veel Chinezen/Koreanen, dus weten we alsnog niet echt hoe een echt Indische club er uit ziet.
Om 23:30 exact sloot de club en moesten we gaan. Erg vroeg he! Maar ze beginnen hier wel vroeg. Dat is goed om te weten voor de volgende keer want eigenlijk kwamen we te laat de stad in. Toch wel chill zo een auto met privé chauffeur die je op staat te wachten! Ook een goed excuus om de opdringerige riksja bestuurders van je af te slaan. Binnen 20 minuutjes waren we weer terug thuis en lagen we er voor een vrijdagavond bijtijds in! Maar goed ook want binnen 4 uur zou de wekker al weer gaan...
Zaterdagochtend om 05:30 vertrokken Wim, Dries, Yoran, Dima en ik naar Mysore, zo een 3 uur rijden van Bangalore. De rest besloot in Bangalore te blijven voor wat shopping. Vroeger dan verwacht kwamen we al aan in Mysore en konden de toeristische attracties beginnen! Tempels, moskees, tombes, heilige rivieren, paleizen, we hebben het allemaal weer gezien! Ik vond de Hindoeïstische tempel en de heilige rivier het mooiste. Voor Hindoeisten is het heilig als er twee rivieren bij elkaar komen. Nou op deze plek kwamen er 3 samen! Je zag de mensen zich echt baden in het water nadat ze een offer hadden gebracht en een zegen gekregen hadden.
Ook de tempel vond ik geweldig! Deze lag boven op een berg! Onze chauffeur scheurde nogal, erg fijn in haarspeldbochten! Het was onwijs druk bij de tempel, mensen stonden lang in de rij om naar binnen te kunnen! Wel jammer, want wij konden ook echt niet naar binnen. Gelukkig was er genoeg in de buurt te zien! Zo verkochten ze ook weer mooie armbandjes die Dima en ik zo leuk vinden. Toen we er weer enkelen kochten kregen we een zegen van de man die het verkocht. Huppa weer een rode stip op ons hoofd :p Ook kregen we een stip onder het armbandje, en werd het bandje ook ingesmeerd met rood poeder. We hadden een bandje met Ganesha gekocht, de beschermheilige van de reizigers. Dat zou ons wel helpen met de terugweg in de auto naar Bangalore :p
Verder gingen we nog wel een klein tempeltje in, waar we ook weer een zegen kregen. Uiteindelijk hebben we geloof ik wel 4 of 5 stippen gekregen! Haha! Wat ik ook nog interessant vond om te zien was het offeren van kokosnoten. Dit hebben we in Repalle ook zelf gedaan. Met steun van Educ4all wordt in Repalle nu een nieuwe buitenkeuken gebouwd waar de hostelkinderen kunnen koken. Om het te zegenen kregen we allemaal een kokosnoot die we kapot moesten slaan op de grond en het sap moesten we uitstrooien over het muurtje. Hier bij de tempel gebeurde hetzelfde. Een vrouw zat achter een klein muurtje. Op het muurtje brandde vuur, wierrook en werd er poeder gestrooid. Af en toe werd er keihard een kokosnoot gesmeten als offer. Ik heb er een filmpje van gemaakt, wordt vervolgd dus!
Op het einde van de dag zouden we naar een park met fonteinen gaan waar ’s avonds een lichtshow gegeven werd. Eigenlijk waren we allemaal zo moe, dat we helemaal geen zin hadden om te wachten tot de show zou beginnen. Dus we liepen wat door het park rond, schudde wat straatverkopers van ons af en besloten we terug te gaan naar Bangalore. Wat was ik blij met Ganesha om mijn pols, wat een rit! Gewone drempels hebben ze hier niet, om de zoveel tijd moet je een enorme drempel over waarbij je nog net niet met je kop tegen het dak van de auto knalt! Ook haalde deze chauffeur altijd net op tijd in, het scheelde enkele keer maar een haartje! Met al dat gehobbel en geschud kun je je voorstellen dat het niet echt lekker zit. Gelukkig zette hij na een tijdje een dvd op, waardoor we wat tijd doodde en bijtijds terug waren in Bangalore.
De jongens hadden ook een leuke dag gehad. We childen samen nog wat op het dak en bespraken van alles en nog wat! Ik heb het misschien wel een paar keer gezegd maar wat ga ik dat dak missen als ik terug ben zeg!
Zondag konden we lekker uitslapen, tenminste, dan moet je wel goed tegen straatgeluiden kunnen! Ik vond toch dat ik het aardig gepresteerd had, rond 09:00 kwam ik mijn bed uit. Tegen 12:00 vertrokken we met 2 auto’s (ik koos nu voor de andere chauffeur!) naar een shopping mall. Daar was het eerste wat we gingen doen: eten bij de Taco Bell! Even geen rijst en komijn en curry en dat soort dingen! Hoe blij kun je zijn met junkfood?! Haha!
Dima en ik bespraken een shopping tactiek en bestormden toen samen de winkels. Helaas viel het al gauw tegen. Er zijn wel winkels die wij ook hebben, Benneton, Levi’s, Nike etc, maar toch heel anders hoor! Wel ben ik geslaagd! Ik heb een lekker luchtje gekocht (DKNY Woman, hmmm) en een Levi’s spijkerbroek! Wel ‘made in India’ maar een stuk goedkoper dan bij ons! En aangezien het hier ’s avonds best koud is komt het goed uit!
Zondagavond stond er een feestmaal klaar voor ons! Rundvlees! Ontzettend taai (of vet, lag er maar net aan welk stukje je pakte) maar het smaakte goed! De kokkinnen krijgen elke dag een complimentje over het eten van mij. Ook al heb ik soms echt geen zin in het eten, het smaakt wel lekker! Zondagavond waren ze helemaal trots op de steak die ze klaargemaakt hadden, en waren ze heel blij om te zien dat we er zo van genoten!
Zondag kregen we slecht nieuws...Yoran moest om privéredenen terug naar België :( We wachten nog op de bevestiging van KLM voor zijn ticketwijziging, maar het is voor hem het fijnst als hij zo snel mogelijk weer naar huis kan. Jammer want we hebben het erg gezellig in de groep :(
We gingen vroeg naar bed, maandag weer een nieuwe schoolweek!
Kus Sas!

  • 01 Augustus 2011 - 05:54

    Pim En Sjaak:

    Nou nou leuke boel. Ben je nou al Vlaams geworden?

  • 01 Augustus 2011 - 07:26

    Céline:

    Ooooh Sas! Leuk en anderzijds niet leuk om je reisverslag te lezen :-) Ik wou dat ik daar nog was en nog lekker met jullie kon optrekken !! Vooral dat op stap gaan in Bengalore had ik wel willen zien :-) Hopelijk boeken jullie nog wat vooruitgang op de school ;-)
    Ik moet zometeen naar mijn werk dus weer wat afleiding!

    heel veel groetjes !! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 92951

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: