Medellin, mijn laatste grote stad in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Medellin, mijn laatste grote stad in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Medellin, mijn laatste grote stad in Zuid-Amerika

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

19 Mei 2013 | Colombia, Medellín

Hola!

Voor mijn doen een tijdje niets van me laten horen, er gaat meer tijd in reizen zitten dan je denkt ;-) Zo ben je op een nieuwe bestemming aangekomen, wil je alles in een korte tijd zien, en moet je je alweer inlezen en voorbereiden op de volgende bestemming! Dan schiet het schrijven en het uploaden van foto's er zo af en toe bij in!

In ieder geval, na Salento ging ik naar Medellin, de laatste grote stad in Zuid-Amerika die ik bezocht heb!! Ik kwam er aan met een Australisch meisje. We waren nogal suf van de reis en na een bezoekje aan de supermarkt draaiden we een lekkere pasta in elkaar. 'S avonds verder niet veel gedaan, gezellig gekletst met de gasten in het hostel. Ik had maar één volle dag in Medellin en ik moest een moeilijke keuze maken (och wat ben ik daar goed in...:p) Ik zou mijn enige dag door kunnen brengen met een free walking tour door de stad, of ik zou naar Guatape kunnen gaan. Google dat laatste maar eens, prachtig! Het is een mooi natuurgebied met een berg waar je op kunt klimmen en kunt genieten van het uitzicht. Ook het dorpje scheen erg schattig te zijn. Maar ik zag eigenlijk op tegen de 2,5 uur busrit heen (en dan later ook weer terug) en de hike de berg op. Ik besloot dus om me 's ochtends nog even lekker om te draaien en met de walking tour mee te gaan.

Al gauw kwam ik er achter dat ik daarmee een goede keuze gemaakt had. Pablo, de gids uit Medellin, kon als geen ander de historie van zijn stad vertellen. Natuurlijk gingen we terug de geschiedenis in naar de oprichting en de groei van de stad, maar wat me nog meer intrigeerde was de geschiedenis van het drugskartel van Pablo Escobar. Hij was een van de beruchtste drugsbarons en een van de rijkste mannen in de wereld. Hij heeft veel moorden op zijn geweten, maar hij deed ook veel voor de arme bevolking waardoor hij erg geliefd was onder deze groep.

Een paar jaar terug was Medellin nog een van de gevaarlijkste steden ter wereld waar met gemak zo'n 4000 moorden per jaar werd gepleegd. Als toerist kwam het niet eens in je op om naar Medellin, of überhaupt Colombia te gaan, maar nu liepen we daar toch echt rond en genoten we van de prachtige stad. Pablo (de gids, niet de drugsbaron :p) bracht ons naar plekken waar hij tot voor kort niet durfde te komen. Ik vond het zo indrukwekkend om de verhalen te horen, maar nog meer om de paisas (de mensen van Medellin) te zien en ontmoeten. Ook zijn ze in Medellin erg trots op hun metro, de enige in Colombia! het is dan ook de schoonste metro die ik ooit gezien heb! Wederom supervriendelijke mensen die constant roepen: bienvenidos en Colombia! Welkom in Colombia!

Ook staat Medellin bekend om Fernando Botero, Google maar eens en je weet gelijk waar ik het over heb. Hij is de artiest die die "dikke beelden" maakt. Al vind hij het niet zo leuk als je ze zo noemt. Heel de stad staat vol met beelden van hem. Eentje vond ik het bijzonderst. Een paar jaar terug was er een bomaanslag gepleegd en veel mensen (veel kinderen...) zijn daarbij om het leven gekomen. Ook een groot deel van een van zijn kunstwerken was vernield. De stad wilde het beeld weggooien, maar Fernando stond erop dat het er zou blijven staan. Een paar meter verderop werd er een nieuwe naast gezet en precies deze twee beelden laten zien hoe Medellin was en hoe het nu is. Van een stad die onveilig en gewelddadig was, naar een stad die opgekrabbeld is uit een moeilijke tijd en nu laat zien dat het heel wat te bieden heeft. Wauw!!!

Na de tour, die dubbel zo lang duurde dan gepland, gaven we Pablo een grote tip en gingen we terug naar het hostel. Die avond weer niet zoveel gedaan, maar gezellig gekletst met een groepje Nederlanders. Gek om weer zo veel in je eigen taal te spreken, je merkt echt dat het in het begin een stuk moeilijker gaat haha!

De volgende dag was het dan eindelijk tijd om weer richting het strand te gaan! Dit keer met het vliegtuig!! Waarom 16 uur in een bus als een vliegticket eigenlijk hetzelfde kost?! De Caribische kust in Colombia was weer een totaal andere ervaring, vandaar dat ik dat dan zal beschrijven in mijn volgende blog!

Laat gerust een berichtje achter, vind ik altijd erg leuk om te lezen!!

Heel veel liefs en kusjes vanuit dit prachtige land!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Medellín

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 839
Totaal aantal bezoekers 91290

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: