Koffie en buskruit - Reisverslag uit Salento, Colombia van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Koffie en buskruit - Reisverslag uit Salento, Colombia van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Koffie en buskruit

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Mei 2013 | Colombia, Salento

Buenas dias!

Koffie...wie drinkt het niet? Ik ben er in ieder geval dol op, en dat was ook de rede waarom ik besloot om naar Salento te gaan. Dit kleine dorpje ligt tussen prachtige groene bergen en heuvels in de koffiestreek van Colombia, Zona Cafetera. Ik had mijn accommodatie in een koffieplantage geboekt, de perfecte plek om alles over koffie te leren, dacht ik zo.

Toen het busje in Salento aankwam wist ik het al gelijk, hier ga ik genieten! Ik stapte uit op het pleintje in het centrum en liep richting het hostel. Ik werd door alle mensen op straat begroet en er werd gevraagd of ze me ergens mee konden helpen, zo vriendelijk!! Het hostel verwachtte mijn aankomst en had mijn kamer al op orde gemaakt. Ik kreeg wat info over de plantage en Salento en besloot toen het centrumpje te verkennen.

Salento bestaat uit het plein in het midden met enkele straten die daarop uitkomen, veel meer is het niet. Maar toch heeft dit dorpje een fijne sfeer. De kleine huisjes met mooie kozijnen zijn in alle kleuren geschilderd. Het plein stond vol met allerlei kraampjes en natuurlijk veel eten werd er verkocht. Ik wandelde rond en realiseerde me na een tijdje dat de mannen hier werkelijk poncho's en cowboyhoeden dragen, het leek net alsof ik in een film rondliep! In een van de schattige cafeetjes genoot ik van mijn eerste verrukkelijke Colombiaanse koffie.

Tijdens mijn lunch in een Italiaans restaurant ontmoette ik een Colombiaans stel die me aan hun tafel uitnodigde. In je eentje lunchen is veel saaier dus natuurlijk schoof ik graag bij hen aan. We kletsten ruim een uur, in het Spaans! Het is nog steeds niet geweldig, maar met handen en voeten en enkele woorden en fout vervoegde werkwoorden kom je er wel ;-) Ze nodigden me nog uit voor een koffie en lieten me toen hun hostel zien. We wisselden Facebook uit, en zo heb ik er een verblijfplaats in Colombia bijgekregen! Mocht ik nog eens terugkomen, dan ben ik meer dan welkom! Gastvrij!

De volgende ochtend liep ik met andere backpackers en de eigenaar van het hostel en de plantage naar de "finca" toe (de plantage). Het was een kwartiertje wandelen en de omgeving was echt prachtig! Aangekomen bij de finca begon de koffie tour. Ons werd alles uitgelegd over de koffie in Colombia. Het is een heel proces voordat je van een lekker kopje koffie kunt genieten!

Allereerst zijn er twee verschillende manieren om koffie te produceren. De traditionele manier en de moderne manier. De modernere manier is veel makkelijker omdat de koffieboom niet erg hoog groeit en geen beschutting nodig heeft. Tim, de eigenaar, groeit de koffie op de traditionele manier. Een rij bananenbomen zorgt voor schaduw voor 2 of 3 rijen koffiebomen. Dan volgt er weer een rij bananenbomen, rijen koffiebomen, etc. Dan heb je ook nog verschillende soorten koffiebonen. Als je een nieuw koffieplantje kweekt, weet je niet wat voor bonen de boom zal gaat produceren, gele/oranje of rode. De plantage staat dus vol met verschillende soorten bomen.

Als de bonen rijp zijn worden ze handmatig geplukt en wordt op de finca de oogst geleegd in een machine die de buitenste schil van de boon verwijderd. Om de koffieboon zit een slijmerig laagje die uit veel suiker bestaat. De bonen worden daarom enkele uren in water geweekt zodat het fermentatieproces de suiker uit de boon onttrekt. De bonen worden "gewassen". Daarna worden de bonen gedroogd. In het oogstseizoen in Colombia wordt elk vrij plekje op straat gebruikt om bonen te drogen. Kinderen kunnen hun schoolplein niet meer gebruiken en hele stukken wegen worden afgezet!

Als de bonen droog zijn wordt de tweede schil ook verwijderd. Dan komt de groene koffieboon tevoorschijn. Deze wordt geroosterd. Een heerlijke koffiegeur komt dan tevoorschijn en de koffie is bijna klaar! Na het roosteren wordt de boon gemalen en kun je met de gemalen koffie een heerlijk bakkie zetten! Dit hele proces hebben we op de finca gezien en natuurlijk hebben we bonen geroosterd, gemalen en de verse koffie gedronken! Heerlijk!

De volgende ochtend moesten we (we = Kim uit Australië en ik) vroeg op want we hadden besloten een wandeling te maken in de mooie Cocora vallei. Om 07:30 pakten we een antieke jeep naar het dorpje Cocora en daar kon de hike beginnen. Het had flink geregend dus alles was een blubberboel! Gelukkig had ik kaplaarzen van het hostel aan, hah! Het eerste deel van de hike was door een prachtig groen heuvellandschap. Als je omhoog naar de bergen keek, kon je de eerste wax palmbomen al zien. Deze bomen zijn beschermd en erg speciaal, ze kunnen wel 70m hoog worden!

Na een tijdje glibberen door de blubber kwamen we in een bos aan waar we vaak de rivier moesten oversteken. Gelukkig waren er bruggetjes gemaakt, dus konden we oversteken zonde natte voeten te krijgen. Uiteindelijk kwamen we uit bij een schattig huisje waar enorm veel kolibries rondvlogen! Ik had geen idee dat er zoveel verschillende soorten kolibries bestonden! We probeerden deze vliegensvlugge kleine beestjes vast te leggen op camera, was lastig hihi! Na een kleine rustpauze met chocomelk en kaas (kan er nog steeds niet aan wennen) gingen we weer door met de tocht. Het volgende stuk was erg zwaar, ruim een uur bergopwaarts! Maar wanneer je omhoog gaat, moet je ook weer naar beneden! De tocht naar beneden naar de vallei was prachtig! We liepen tussen de enorme palmbomen, ongelofelijk dat ze zo hoog kunnen worden!!

De avond maakten we ons op voor een andere nieuwe uitdaging: Tejo, Colombia's nationale sport! Het is een beetje een combinatie van jeux de boules, bowlen en oud en nieuw! Het werkt als volgt: Je hebt een lange baan en aan beide kanten staat een schuine plaat van ongeveer 1 vierkante meter gevuld met klei. In het midden van het bord met klei is een metalen ring. Aan de boven en onderkant van de ring worden twee papieren driehoekjes neergelegd. Deze driehoekjes zijn gevuld met...buskruit!

De bedoeling is dat je van de ene kant van de baan een metalen disc naar de andere kant gooit. Gooi je precies in het midden van de ring, dan krijg je 6 punten. Raak je het driehoekje en ontploft deze (ja echt!) dan krijg je 3 punten. Blijft je disc alleen in de klei steken en is jouw disc het dichts bij de metalen ring? Dan krijg je 1 punt. Als je uber goed bent en een ontploffing veroorzaakt én de disc in het midden gooit, krijg je 9 punten. Degene met als eerst 15 of 20 punten wint.

Gelukkig waren er ook twee banen voor kinderen (of "gringos"...) en die was de helft korter dan de officiële baan. Veel locals waren aan het spelen en de metalen discen vlogen in het rond! De ene na de andere knal ging af en een geur van buskruit hing in de zaal, aparte ervaring! We waren met zijn 5en in totaal aan het spelen en we besloten individueel te spelen. Het lukte me niet om het te laten ontploffen, maar ik scoorde toch enkele punten omdat mijn disc vaak het dichts bij de ring was. Na twee potjes en erg vieze handen besloten we lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend moest ik wederom vroeg op omdat ik deze dag zou gaan werken op de koffieplantage! Om 08:00 was iedereen in de finca en klaar om te beginnen. We kregen een mand voorgebonden en de enige instructie die we kregen was: pluk de geel/oranje bessen. Nou, Salento ligt in een berggebied en de plantage is geen vlak weiland zoals in Nederland. Nee de bomen zijn geplant op een steile heuvel! Ook zijn er tussen de rijen bomen niet echt paadjes. Probeer dan maar eens gele koffiebonen te zoeken! Al klauterend, glijdend en klimmend gingen we de plantage af en raakte ons mandje steeds voller (zo raakte onze armen dus ook voller met krassen en insectenbeten haha). Het was een stuk zwaarder dan verwacht dus toen het lunchtijd was, was ik erg blij haha! Toch leuk om eens mee te maken! Je hebt eigenlijk een hele gezellige middag met de mensen die ook werken, je leert elkaar snel kennen zo! Leuk!

Die avond waren we weer op de tejo baan te vinden. We waren 10 in totaal, 5 meiden en 5 jongens...dus natuurlijk werd er in teams gespeeld: mannen tegen de vrouwen haha! Het was aardig spannend maar helaas wonnen de mannen haha! De tweede ronde speelden we gemixt en tot mijn grote verbazing raakte ik het buskruit 2 keer! 2 keer had ik een explosie veroorzaakt, wat mijn team dus mooi 6 punten opleverden! Uiteindelijk was het 14 - 14...spannend! Helaas gooide het andere team hun disc net iets dichter bij de ring in de laatste ronde, dus hadden zij gewonnen! Spannend potje! Dit spel zou in Nederland met koninginnedag een groot succes zijn denk ik, haha!

Ik had een gezellige vierde en laatste avond in Salento gehad. Ondanks dat de wekker elke ochtend vroeg af ging heb ik toch heerlijk uit kunnen rusten in deze prachtige groene omgeving! Ik heb erg genoten van de lekkere kopjes koffie en het hele proces wat er aan vooraf gaat. Ik vond het erg speciaal om op een koffieplantage geslapen en gewerkt te hebben! Nu maak ik me weer op voor de volgende bestemming in Colombia: Medellin!

Foto's van Salento zijn te vinden en op YouTube kun je veel grappige Tejo filmpjes vinden, dan heb je een beetje een idee wat voor spel het is!

Veel liefs!

Saskia

  • 12 Mei 2013 - 16:58

    Ineke:

    Hé Sas wat een leuke verhalen en wat een geweldige reis ben je aan het maken.
    Als ik het zo lees dan denk ik, zoiets had ik vroeger ook moeten doen.
    Ach wie weet ga ik het gewoon als oude knar ondernemen.Ik kan heerlijk wegdromen op je verhalen en reis zo met je mee.
    Je schrijft erg leuk en ik vind het knap dat je daar ook zo trouw in bent. (Waar haal je de tijd vandaan? Ha, ha.)
    Geniet lekker verder, wij gaan morgen na 2 weken meivakantie weer aan de slag. Denk aan ons bij je kopje koffie.
    Liefs Ien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Salento

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 714
Totaal aantal bezoekers 92258

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: