Wij en ons oranje toerbusje - Reisverslag uit Jaipur, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Wij en ons oranje toerbusje - Reisverslag uit Jaipur, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Wij en ons oranje toerbusje

Door: saskiakaptijn

Blijf op de hoogte en volg Saskia

13 Juli 2011 | India, Jaipur

Hello my very very very good friends!
Nog maar een paar dagen verder, en al zoveel meer te vertellen! Ik vrees dat dit weer een lang berichtje zal gaan worden hihi! Ok, waar ben ik gebleven. De laatste avond in Delhi was erg leuk. We aten in een restaurant, maar totaal geen pittig eten. Aan alle andere toeristen te zien begreep ik wel waarom. Wel jammer, nog niet echt Indiaas gegeten! Na het eten ging ik met Celine, Milton en Sergio de markt op. We hebben nog wat geshopt, maar helaas gingen ineens de lichten uit en begonnen ze met opruimen. We gingen nog even de lounge bar in om nog een Kingfisher te drinken.
Dinsdag om 07.00 opgestaan en de tassen weer ingepakt. Tijd om met ons prachtige oranje busje naar Agra te gaan. Als alles mee zit zo’n 6 uur rijden. We zouden onderweg nog een stop maken in Aligargh om een universiteit te bezoeken, maar dat sloegen we over zodat we toch nog een extra uurtje slaap konden pakken. Je moet weten dat de chauffeur en het mannetje die steeds de deur voor ons open doet al vanaf het vliegveld met ons meereizen! Ze slapen in de bus en staan elk moment voor ons klaar! Die verdienen zeker een grote tip op het einde!!
Het was te merken dat we op een gegeven moment de stad verlieten. Het getoeter werd iets minder en het werd ook rustiger op en langs de weg. Maar ondanks dat blijf je toch overal mensen (of dieren) zien, waar je ook kijkt! We zijn een interessant object, al die blanken in een oranje tourbus. Maar ach, wij staren net zo goed terug.
Wat prettig was dat we er onderweg een paar keer uitkonden. Eerst een korte tank/plaspauze (in een beruchte hang wc, maar heel netjes hoor!). Daarna was het tijd voor lunch, hmm vegetable samosas! We speelden een potje monopoly deals, gezellig :p
Na de lunch gingen we weer verder en de laatste stop was in een klein dorpje waar de geboorteplaats van Krishna was. Dit vond ik heel erg bijzonder om te zien!! De bekende en mooie trommels en zang klonken overal. Schoenen moesten natuurlijk weer uit, maar oei wat was de vloer heet!! Er lagen wel matten waar je op kon lopen, maar die waren nat...ook niet echt fris! Natuurlijk werd er daar ook van alles verkocht en deed iedereen zijn uiterste best om ons te lokken. Bij mij werkt het juist het tegenovergestelde...als ik iets wil kopen dan hoor je het wel! Maar zo werkt het niet hier :) Op het grote plein in het midden kon je eten krijgen, en er werd lekker gesmikkeld. Ik werd weer behoorlijk aangestaard, maarja, ik vind hen net zo interessant als zij mij!!
De rit naar Agra ging verder, tijd om wat te slapen in de lekkere koele bus. Tegen de tijd dat ik wakker werd zag ik dat de straten blank stonden, het had behoorlijk geregend. Kinderen waren lekker een douche aan het nemen onder de regenpijp! Eenmaal aangekomen in het hotel dumpten we onze spullen, nam ik gauw een douche en gingen we Agra in. Op zoek naar een lekkere avondmaal. Het was zo’n 2km lopen langs de weg naar het ‘centrum’, maar na zo een lange busrit was dat wel fijn! Er is en blijft zoveel interessants te zien op straat. Ik kan er echt van genieten, overal gebeurd wel wat, mensen zijn altijd druk in de weer!
We vonden een lekker restaurant waar we goed gegeten hadden. Geen toeristen restaurant, maar wederom niet pittig eten. Dat komt nog wel als we in Andhra Pradesh zijn denk ik! Terug naar het hotel kochten we water, brood en jam voor de lunch voor de volgende dag. We passeerden een versierd soort buurtfeest, met luide muziek, veel mensen en gezellige verlichting. Een bruiloft misschien? We besloten te gaan kijken en het bleek een soort offerfeest voor een god te zijn. Ik sloot aan in de rij, deed mijn schoenen uit en keek nieuwsgierig wat de bedoeling was. Toen ik ‘aan de beurt was’ kreeg ik wat kruiden in mijn handen, die moest ik op het vuur gooien. Een andere man bracht een rode stip aan op mijn voorhoofd! Het was echt geweldig om te doen! De kinderen op straat vonden het ook erg interessant hihi! Er was een meisje en ze gebaarde dat ik vanuit een bepaalde hoek een foto moest maken, dat leek haar wel mooi. Dat deed ik en daarna hadden we lol met foto’s maken, vrolijke kids!
Terug in het hotel gingen we naar de kamer van de jongens, en al gauw zat iedereen er. We deden wat spelletjes, het was gezellig :) Toch uiteindelijk maar richting bed want de volgende dag....TAJ MAHAL!! :D
Na weer een nacht met amper slaap ging om 05.15 de wekker. Om 06.00 werden we opgehaald door onze bus en een nieuwe gids ging met ons mee. Dit was een toffe vent, die duidelijk sprak, humor had, goed kon vertellen en echt genoot van zijn werk! De Taj Mahal was werkelijk waar prachtig!! Ik heb mijn ogen uitgekeken en enorm veel foto’s getrokken (shit, al dat Vlaams om me heen, amai!). Het is ongelofelijk dat iemand zo een mooi gebouw heeft gebouwd voor zijn overleden geliefde, prachtig! Meer kan ik echt niet beschrijven, je zou het echt met je eigen ogen moeten zien ;)
Na het bezoek aan de Taj gingen we terug naar het hotel om wat te ontbijten (hmm lekker wentelteefjes, doet me aan jou denken Els!!). Daarna ging de tour weer door naar Agra Fort. Een enorm fort waarbij je ook je ogen uitkijkt. Het was wel echt enorm warm, zweet druipt overal! Dat maakt het wel vermoeiender! In de bus aten we onze heerlijke sandwiches met ‘snoepjam’ (mega zoet!!) en waren we daarna klaar voor ons volgend bezoek aan Fatehpur Sikri.
Daar waren weer enorm veel verkopers die op je afstormen zodra je de bus uitkomt. Je kunt wel 100x zeggen dat je toch niets gaat kopen, maar dat maakt ze niet uit. Toch viel ons nu wel wat anders op. Enkele kids knoopten een gezellig gesprekje met ons aan, waarschuwden ons voor opstapjes en waren erg vriendelijk. Voor we de stad binnengingen vroegen ze ons wel te beloven om een bezoekje te brengen aan hun kraampje. ‘Mijn kind’ was nummer 28, en iedereen had zo een kind met een nummer van een kraampje. Wel heel slim want ik merkte dat ik er toch gevoeliger voor werd. Toch niets gekocht. Oja haha! Ik werd continue vergeleken met een Bollywood ster haha! Dat streelt toch wel je ego :p De kids wilden zelfs met me op de foto! Haha!
Oververhit en moe gingen we de bus weer in. Op naar een lange rit van 5 uur naar Jaipur! Er werd voornamelijk veel geslapen in de bus. Zo af en toe presenteert Wim Rrrraaaadio Wimbooo! Met allerlei spannende quizvragen over India en hilarische spelletjes (de neusknijper!!)! Ik kijk al uit naar de volgende uitzending ;)
Wat waren we blij toen we in het hotel in Jaipur aankwamen. Eindelijk wat eten (al had ik niet echt honger) een douche en internet ;)
Morgenochtend gaan we eerst wat inkopen doen voor de aankomende treinreis. Dan gaan we weer allerlei dingen zien en doen (o.a. een ritje op een olifant naar het schijnt!) en daarna moeten we weer 8 uur in de bus terug naar Delhi. Daar pakken we ’s avonds dan de trein naar het zuiden! Yess 28 uur hutje mutje in de trein! Ik ben benieuwd ;)
Oja, voor ik er een eind aan ga breien (ik zei dat het een lang verhaal ging worden) wil ik nog vertellen dat ik aardig veel heb geleerd. Vooral dat je je camera niet alleen moet laten bij de jongens en dat het hotel echt niet rond 12 uur ‘s nachts nog belt om te vragen of het klopt of we voor de volgende dag een massage hebben geboekt in de spa. Voor de rest zijn het stuk voor stuk lieverds hoor ;) Het maakt de reis er zeker beter op!
Oja, en de allerlaatste mededeling. Het is hier breaking news ivm de bomaanslagen in Mumbai. Mam, dat ligt hartstikke ver van ons vandaan, hier is alles goed :)
Ik hoop dat ik weer wat kan schrijven als we bij de school aangekomen zijn!
Heel veel liefs van Saskia!!

  • 13 Juli 2011 - 17:16

    Iris:

    Ah die kinderen maken alles echt zo bijzonder he? Ik hoop dat het leuk blijft ;)

  • 13 Juli 2011 - 17:32

    Marilyn:

    Lieve Saskia,

    Fijn om weer veel te lezen. Wat een ervaring voor je.
    Nooit geweten trouwens dat je in India ook wentelteefjes kan eten.
    Sterkte met de treinreis.
    Een leerling van mij vertrekt binnenkort naar Mumbai :(
    Dikke dikke kus,

    Marilyn


  • 13 Juli 2011 - 17:41

    Hans:

    Goed om te horen dat je ver van Mumbai zit.
    Ik ben bang dat dit niet je enige lange verslag gaat worden. Alleen maar goed toch?
    Zo zie je maar... blond is in India ook in. Pas maar op! Trouwens wij vonden 8 uur in de trein al erg lang dus ik wens je veel succes. Zeker geen businessklas geboekt he? Zo'n trein is een wereld apart maar dat merk je wel.
    We horen het wel.

    Hans

  • 13 Juli 2011 - 19:10

    Anna:

    pff kool ik schrok wel toen ik India in het nieuws hoorde hoor! Maar geen paniek dus!! Heel fijn :D

    Dat offerfeest klinkt echt als een super beleving! En je hebt je eerste serieuze rode stip gehad!!! COOOOL :D Succes met de trein >> veel rek en strek oefeningen doen he!( hadden we nu maar beter opgelet tijdens het buikspierenklasje :P)!!

    Kuusjes

  • 15 Juli 2011 - 07:07

    Ron:

    Je foto's worden steeds Indiaser.
    Rode stippen, brutale kindertjes, oranje, rood, etc.
    Mooi hoor !

  • 20 Juli 2011 - 10:04

    Pollo:

    Ptm Buyle blijf van men kruis

  • 23 Juli 2011 - 14:39

    Elsje:

    Oh wentelteefjes lekker! Ik ben zelf net terug van mijn vakantie dus kan nu lekker al je verslagen lezen, je schrijft leuk! Klinkt allemaal super en mooie foto's zeg. Geniet er van.

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 93013

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: