Hello teacher, hello teacher! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Hello teacher, hello teacher! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Hello teacher, hello teacher!

Door: saskiakaptijn

Blijf op de hoogte en volg Saskia

15 Juli 2011 | India, Repalle

Hello!
Om 08.00 ging de wekker weer, kort maar goed geslapen. Om 09.30 was het ontbijt, dus we hadden genoeg tijd om de nieuwe manier van douchen te ontdekken :p ik vulde 1 ½ emmer en schepte het koele water over me heen. Heeeerlijk fris! Daarna shampoo en zeep en schrobben maar! Het ging perfect en had zelfs nog veel water over. Hier kan ik me dus met gemak douchen met 1 emmer water. Hoeveel verbruik ik er wel niet in NL vraag ik me nu af...die 5 extra minuutjes onder de douche zijn al gauw een paar emmers water! Ik gebruik dus zeker veel meer dan nodig is, dat blijkt nu wel.
Het ontbijt was echt een verwennerij! Je hoefde maar naar iets te kijken of de zusters pakten het al gauw en schepten het op je bord. Het is wel wat ongemakkelijk als je de hele tijd wordt bediend. Na het ontbijt gingen we onze was doen! We keken af bij een zuster die bezig was. Wow wat deed ze dat snel! Ik voelde me wel wat ongemakkelijk toen mijn ondergoed daar hing (in een huis vol met afbeeldingen van Jezus enzo :p) maar een voordeel van dit weer is: binnen 2 uur is je was kurkdroog!
Daarna was het tijd voor een korte vergadering. Wat gaan we precies doen en hoe gaan we dat organiseren? Ik weet nu al dat het zeker anders gaat lopen dan we plannen, maar we zien het allemaal wel! Daarna leerde de broeder uit Bangalore (waar we later naar toe gaan) ons wat basic Telugu, de lokale taal die ze hier spreken. Daarnaast leren ze ook Hindi en Engels.
We besloten na de (uitgebreide) lunch om het dorpje in te gaan om te kijken wat er allemaal was. Zo hadden enkelen van ons materialen nodig voor de workshops. Hier begon uitdaging nummer 1. We slapen namelijk bij de nonnen op het schoolterrein, er zijn dus 700 nieuwsgierige kids om ons heen! Zodra je op het balkon staat bijvoorbeeld drommen ze allemaal samen en beginnen ze wild te zwaaien en te lachen! En dat kunnen ze heeeel lang volhouden! Haha! Je kunt je dus misschien wel voorstellen wat dat enthousiasme van de kids doet als we met de groep het schoolplein oplopen! Allemaal stormden ze naar ons toe en hebben we een heleboel handjes moeten schudden! We introduceerden de high 5 en dat was natuurlijk ook helemaal geweldig!
We liepen langzaam het schoolplein af en gelijk was daar alweer uitdaging nummer 2: de volgende school! Dit was de lokale dorpsschool denk ik. Je zag een groot verschil met de katholieke school waar wij in verbleven. Maar ook deze kids vonden ons natuurlijk ook erg interessant. De lokalen waren open en de kids stormden ook naar buiten om handjes te schudden en om ons te bestuderen. Sommigen knepen zelfs zachtjes in mijn arm of in mijn wang, kijken of ik anders aanvoel dan zij haha!
We kwamen uit op een straat met wat winkeltjes. Langs het kleine weggetje er naar toe woonden mensen in kleine lemen hutjes met gedroogde bladeren als dak. Erg primitief! We liepen een stuk langs de straat met de winkels . Alleen al zo een stukje lopen zorgt er voor dat al het water wat je gedronken hebt er gelijk weer uit zweet. We kochten een blikje frisdrank en we liepen weer terug. De terugweg weer langs de kids handjes schudden en zwaaien.
Len, Mathias en Yoran gingen op het plein een potje volleybal spelen met de kids en Dima en ik gingen kijken. De bel ging en het was pauze. Ja hoor, binnen een paar seconde stond de hele groep om ons heen!! Len zag Wim voorbij lopen en wees naar hem en riep: ‘WIM!’ Dit in de hoop dat de kids naar hem toe zouden rennen, maar nee hoor, de hele groep begon Len na te roepen! Alle kids: ‘WIM!!!’ Len riep toen: ‘SLAAPKOP!!!’ En ja hoor hahaha, alle kids: ‘SLAAPKOP!’ Erg hilarisch!
We gingen toen Wim achterna naar binnen om hem te helpen met het maken van zijn circusmaterialen. We vulden een ballonnetje met zand, en deden daar nog twee ballonnetjes om heen. Tadaaa, een prachtige jongleerbal! Samen vormden we een goed team en hadden we gauw zo’n 50 balletjes. Toen was het tijd voor de volgende activiteit: Cooking with Dima! We gingen een cake bakken en de zusters keken gretig mee! Ze vonden het erg leuk om te leren!
Voor het diner hadden we nog een vergadering met de 2 broeders van de school waar de jongens de eerste nacht geslapen hadden. Uiteindelijk was er besloten dat we 2 ochtenden les zouden komen geven bij hen op school. Daarna was het tijd voor het diner en natuurlijk Dima’s cake!! Die was heerlijk gelukt! Na het eten gingen we weer naar buiten voor de school om gezellig na te kletsen en muziek te maken. Eigenlijk hadden we stiekem wel zin in een biertje. 1 telefoontje van de zusters was genoeg en na 10 minuten kwam er een mannetje aangereden met koud bier! Perfect!!
De zusters hadden de kinderen geroepen en ze begonnen toen voor ons te zingen! Zo mooi!! Zo zongen we om en om wat liedjes tot een plotselinge stortbui een einde maakte aan onze avond. Tijd om te gaan slapen!
De volgende ochtend na het ontbijt werkten we aan onze voorbereidingen en speelden we wat frisbee. Na de lunch gingen we met 3 jeeps naar het strand! Zo’n 1 a 1,5 uur rijden. Onderweg kon je echt weer goed het verschil zien tussen het plattelandsleven van hier en de stadse omgeving van Delhi, Agra en Jaipur.
De zusters zeiden dat we lekker konden gaan zwemmen in de zee, maar toen we daar aankwamen was het schrikken! Natuurlijk weer vies en druk!! Heel veel mensen, voornamelijk mannen, die als kids aan het rennen, spelen en zwemmen waren. Ze gooiden met zand op elkaar, worstelden en speelden cricket. We liepen ver ver ver door, in de hoop op wat meer privacy. Helaas liep er een horde mannen achter ons aan, dus toen we eindelijk een goed plekje gevonden hadden stonden ze gelijk als een grote groep om ons heen te staren en te fotograferen! Mijn kleren bleven dus mooi aan! Lekker zo een lange broek op het strand!
Dries had gelukkig nog een extra zwembroek mee en toen het later wat rustiger werd trok ik snel die broek aan en dook ik met shirt en al het water in. Heerlijk! We speelden wat met de golven, maar al gauw werd het toch te druk om ons heen en ging ik er maar uit. Jammer dat het zo moet gaan eigenlijk!
We speelden nog wat spelletjes en genoten van Wims jongleer en diaboloshow. Er waren 2 meisjes van school met ons mee. Voor hen was dit de eerste keer dat ze de zee zagen, echt een geweldige dag voor ze! Ze gingen even weg om wat droog gebakken vis te halen, smaakte erg lekker!! Zo af en toe liepen er wat koeien langs ons, echt alleen in India kom je die beesten OVERAl tegen haha!
Toen we opgedroogd waren gingen we naar huis. Onderweg stopten we nog bij een haven voor wat sight seeing. Er was niet echt iets bijzonders te zien, behalve de boten, die zijn hier net zo mooi versierd als de bussen en vrachtwagens! De zuster had een boottochtje voor ons geregeld naar de monding van de zee, maar het werd al donker dus veel konden we eigenlijk niet zien!
Terug in het huis hadden we na het diner weer een vergadering, de volgende dag namelijk de eerste lesdag!! We bespraken het rooster wat we hadden gemaakt. Spannend!
We dronken samen nog wat. De zusters blijven net zo lang bij ons tot dat we naar bed gaan. Maar zij staan ook weer iedere ochtend heel vroeg op, dus ging ik met een paar naar boven op het dak om nog wat na te kletsen. Dit gezellig bij kaarslicht! :p
Volgende keer zal ik schrijven over de lessen op de scholen en zal ik er foto’s bij doen!!
Liefs, Sas!!

  • 20 Juli 2011 - 10:04

    Rebecca:

    <3

  • 20 Juli 2011 - 12:20

    Ron:

    Mooi verslag, Sas !
    Alsof ik er zelf bij was...
    Jullie dorpje Repalle is goed terug te vinden op Google Maps.
    Er loopt een grote rivier vlakbij, maar de naam staat niet op de kaart, hoe heet die ?
    Ik ben nieuwsgierig naar de foto's...
    Het was trouwens goed je even aan de telefoon te horen.

    groetjes,

    Ron

  • 20 Juli 2011 - 19:17

    Peter Prins:

    Hallo Sas,
    Ik begrijp dat je net als een Nicaraguaanse gekleed het water bent in gegaan. Toch is het water van de Pacifico schoner, denk ik. Zo te lezen gaat het allemaal ok met je. Ik kwam eergisteren thuis uit Nicaragua en je vader zat al in de ratsmodee omdat je een aantal dagen onbereikbaar was geweest. In het vliegtuig had ik in de Volkskrant een stuk gelezen over mensen die in paniek raken als ze niet elk moment van de dag een ander kunnen volgen via de mobiel of internet, en dan het ministerie van buitenlandse zaken bellen. Ik heb nu met Imara de afspraak dat ik haar elke zaterdag of zondag om 10 uur bel. Morgen vertrekt ze. Nou, veel succes daar, en ik lees metje mee.
    Groetjes,
    Peter

  • 20 Juli 2011 - 19:49

    Katrien:

    Hey Saskia,
    Wat leuk om jullie tocht te kunnen volgen!
    Geniet nog van de drie komende weken en doe je de groetjes aan de anderen?
    Liefs,
    Katrien

  • 21 Juli 2011 - 16:27

    Marilyn:

    Hoera, juf Saskia wordt juf van groep 7B van Wereldwijs. Gefeliciteerd Saskia.
    Dikke kus

  • 24 Juli 2011 - 13:36

    Elsje:

    Hoi Swessie,

    Hele andere wereld he. Maar wat een luxe dat die zusters alles voor jullie doen zeg, ideaal, kan je er niet eentje voor me meenemen naar Nederland hihi!
    Pff nou het weer in Nederland is tien keer niks dus geniet daar nog maar!

    xx

  • 26 Juli 2011 - 13:37

    Sjaaki:

    Nou lijkt me leuke boel daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 93014

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: