Eindelijk lesgeven! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Eindelijk lesgeven! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Eindelijk lesgeven!

Door: saskiakaptijn

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Juli 2011 | India, Repalle

Hooooi!
Maandag was het dan eindelijk zo ver, eindelijk beginnen met waarom we in India zijn! Na het ontbijt hadden we nog wat voorbereidingstijd en om 09.00 was er een algemene inleiding voor alle leerkrachten. We werden uitgebreid voorgesteld. Dat levert hilarische momenten op want zo is mijn naam bijvoorbeeld echt niet uit te spreken! Saskoe, Sashkee...iets in die richting haha!
Na de inleiding gingen we met een kleine bus naar de school van de broeders, Montfort School. Toen we er aankwamen stond er een rij met kindjes klaar om ons een bosje heerlijk geurende jasmijnbloemen te geven. Ze hadden echt de meest schattige kindjes uitgekozen! Heel hartelijk welkom :) Die jasmijn dragen de meiden trouwens vaak in hun haar, ruikt zo lekker!
Ook op deze school hadden we eerst een algemene inleiding. Daarna was het tijd om te beginnen. Ik zou gaan observeren met Celine. Toen de les begon pakten de kinderen hun boeken, maar die moesten ze gelijk weer wegleggen van de juf. De juf deed het vandaag blijkbaar anders! Het was een les over familie en stambomen. De kinds dreunden de antwoorden op, alles wordt hier keihard erin gestampt! De juf deed het wel interactief, maar toch is het zo anders dan bij ons!! Voordat de bel ging was ze klaar en moesten we gaan. We gingen de jongens maar helpen op het schoolplein met de gymles en al gauw was het tijd voor de kleine pauze. We kregen thee, kokosmelk en veel koekjes bij de broeder. Ze bleven maar met dingen komen en daardoor misten we het begin van de les. Na deze pauze was de tijd alweer bijna voorbij en niemand kon ons vertellen waar we toen moesten assisteren dus hielpen Celine en ik maar bij de workshops voor de leerkrachten.
Toen de tijd op deze school om was moesten we snel terug naar huis om te lunchen want de lessen op de school van de zusters zouden ook al weer gauw beginnen! Ik had in de ochtend al gesproken met de 3 kleuterjuffen. Ik kwam er om te observeren maar toen ik in de hoek achterin op de grond ging zitten kwamen ze gewoon bij mij zitten! Huh, geen les? Je moet weten dat deze juffen lesgeven aan kinderen van 3 t/m 6 jaar. 1 juf heeft 2 kinderen, eentje heeft er 5 en de ander 9. Niet veel dus! Ze hadden besloten de kinderen bij elkaar te zetten. Een assistent hield de kids stil en rustig (ze hebben al die tijd niets gedaan) en ze keken mij nieuwsgierig aan. Het bleek dat ze ‘s middags niet veel deden, rijmpjes, een slaappauze en spelletjes. Ik vond het jammer dat ik geen les van ze gezien had, maar ik had mooi wel tijd om met de leerkrachten aan mijn eerste workshop te zitten!
Ze zijn erg leergierig en vinden het geweldig wat ik ze vertel. Het enige probleem is het toepassen in hun lessen. Dinsdag en woensdag ben ik weer bij ze in de les geweest. Alles is dreunen dreunen dreunen. Als de leerkracht een vraag stelt, dan geeft ze eerst zelf het antwoord en de kinderen dreunen het een paar keer na. Op een gegeven moment weten de kinderen dus wel het antwoord, maar of ze echt begrijpen wat ze zeggen...Woensdag heb ik zelf een les gegeven, een les over dieren. Ik heb daarna samen met de leerkrachten een thematafel over dieren ingericht. Ze hadden al zo veel materiaal, maar allemaal nog in de verpakking. Nu staat alles wat ze hebben over dieren op tafel, en kunnen de kinderen er mee spelen. Ook hangen hun prachtige tekeningen er die ze gemaakt hadden. Je kon ook wel zien dat ze eigenlijk nooit tekenen, het ging erg moeizaam!
Maandagmiddag was er een welkomstceremonie voor ons geregeld. Alle kinderen zaten netjes op het plein. Er hing een groot doek achter ons: ‘Welcome members of Educ4all’. We kregen een prachtig bosje (nep)bloemen en de kinderen gingen voor ons optreden. Zang, dans, drama, geweldig! Ook overhandigden wij de laptops, blokfluiten, gymmaterialen en knuffels die we voor hen meegenomen hadden. Ze waren ons heel erg dankbaar!
Elke avond na het eten zitten de (wees)kinderen bij ons voor de deur, te wachten voor een show :p we zingen liedjes met ze, doen de plopdans, hoofd schouders knie en teen, van alles en nog wat en ze vinden het geweldig! Maandagavond besloten we om met het Educ4all team de avond nog af te sluiten op het dak. We haalden de kaarsjes er weer bij en we hebben een hele leuke avond gehad. We hadden elkaar zo veel te vertellen over onze ervaringen hier! Het werd een latertje, daarom gingen we dinsdag maar vroeg naar bed ;)
Elke woensdag dragen de kinderen een ander uniform. De kids droegen rode, blauwe, gele en groene uniforms die er ook een stuk sportiever uitzien dan hun normale. Na schooltijd werd er een ‘mass drill’ gehouden op het grote plein. De gymlerares fluit en maakt er een beweging bij die de kinderen dan na moeten doen. Erg...militair! Toen besloten de zusters en de gymjuf dat ook wij iets moesten doen! Nou simpel, de macarena natuurlijk! Haha de kids vonden het geweldig!! Ook deden we nog de wave, dat is best indrukwekkend als 800 kinderen in gekleurde outfits dat doen!
Ook is voornamelijk Dima elke middag bezig in de keuken met cakes bakken. Ook hebben Celine en ik een jelly gemaakt (die overigens nu nog steeds niet een jelly geworden is, het is te warm hier, zelfs in de ‘frigo’). De zusters blijven maar enthousiast meedoen. Ook vinden ze de kaligrafie lessen van Milton geweldig en doen ze enthousiast mee met de blokfluitlessen van Yoran. Zo zijn we dus niet alleen overdag met de leerkrachten en kinderen bezig, maar ook ’s middags en ’s avonds zijn we altijd druk in de weer met iedereen. Ze waarderen ons verblijf zeer, en wij waarderen hun zorg voor ons ook enorm! We komen niets te kort, en dat is soms best wel moeilijk om te accepteren aangezien we weten dat ze hier echt niet veel hebben.
Hoe gaat alles in Nederland? Is het lekker zomers weer? Als het kon zou ik maar als te graag wat hitte van hier naar jullie sturen, het is echt niet om uit te houden! Maar we mogen eigenlijk niet klagen!
Oja, Dima, Celine en ik gaan binnenkort een Sari kopen! De meisjes hier tutten ons elke morgen op. Zodra we naar buiten stappen krijgen we een stickertje op ons voorhoofd geplakt (die we er daarna telkens per ongeluk weer afvegen vanwege het zweet). Nu vragen ze steeds wanneer we nou in Sari komen, gauw dus! Dan mogen de meiden ook ons haar doen, dat zit elke dag zo mooi! Prachtige vlechten met heerlijke jasmijn er in!
Tot gauw maar weer!
Kus Sas

  • 22 Juli 2011 - 12:53

    Marilyn:

    Lieve Saskia,

    Wat een mooi bericht weer en wat een ervaring. De verschillen zijn enorm hé.
    Ik ben erg trots op je.
    Vandaag mijn laatste dag op de @rchipel. Het afscheid was erg warm.
    Dikke kus

  • 22 Juli 2011 - 19:16

    Ron:

    Hoi Sas. Wederom een prachtig verhaal !
    Ga vooral zo door. Foto's uploaden zal wel lastig zijn ?
    En ja, stuur maar wat van die hitte hierheen.
    Het is hier nl. herfstweer; regen, wind, 15 graden.
    Zoals gewoonlijk wanneer de schoolvakanties beginnen...
    Wees dus vooral blij met dat zonnetje !

  • 23 Juli 2011 - 08:48

    Thea:

    Wat heerlijk dat jullie daar zijn !

    Helaas hebben we hier niet zulk mooi weer. Dat is minder leuk, vooral omdat de vakantie reeds begonnen is.

    Veel plezier verder Saskia and crew.

  • 23 Juli 2011 - 14:13

    Joan:

    Sas!
    Het klinkt allemaal zo geweldig! Lijkt me echt een supermooie ervaring!
    Ben heel benieuwd hoe jullie eruitzien als jullie opgetut worden! (foto)
    Ik ga over een uurtje naar Schiphol dus kan dan voorlopig je berichtjes niet meer lezen :(
    Maar ik haal het allemaal wel in als ik volgende week terug ben!
    Geniet er nog van! (dat komt wel goed volgens mij)

    Kus!

  • 24 Juli 2011 - 13:47

    Elsje:

    Lieve Saskia,

    Wat een mooie verhalen zeg. Wat leuk dat de docenten daar ook zo enthousiast zijn. Nu maar hopen dat ze er ook uiteindelijk echt iets mee kunnen. Ben benieuwd naar alle foto's!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 92951

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: