Oranje boven in India! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Oranje boven in India! - Reisverslag uit Repalle, India van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Oranje boven in India!

Door: saskiakaptijn

Blijf op de hoogte en volg Saskia

17 Juli 2011 | India, Repalle


Hi!
Donderdag zijn we ’s ochtends vroeg vertrokken om zusterscholen ‘in de buurt’ te bezoeken. Als ze hier zeggen dat iets 45 minuten rijden is, dan is het gerust het dubbele! Onderweg kreeg de andere jeep ook nog heel cliché een lekke band, dus voordat we aankwamen bij de eerste school waren we al weer bijna 4 uur onderweg geweest (in plaats van anderhalf uur wat ze zeiden!). Op deze school gaat een van de zusters binnenkort werken. Ze vindt het wel jammer dat ze dan uit Repalle weg moet na al die jaren, dat kan ik me ook wel goed voorstellen, helemaal nu net wij er zijn geweest!
Op dit schooltje werden we ook enorm welkom ontvangen. Thee en koekjes, en daarna weer bloemen van de kids. De rest van de school zat buiten en we werden welkom geheten met een rode stip op ons hoofd en twee gele strepen in ons nek. Dat rook heerlijk trouwens! Daarna heeft denk ik elk kind van de school wel opgetreden, het ene na het andere dansje werd opgevoerd! Erg lief hoor, maar waarom? We brachten alleen maar een bezoekje! We kregen er heerlijke lunch en daarna gingen we naar het stadion waar ooit de wereldspelen eens zijn gespeeld denk ik. Natuurlijk waren ze er cricket aan het spelen!
Daarna gingen we door naar een andere school, een stuk grotere. Daar werden we in elke klas voorgesteld. Op een gegeven moment deden we nog wat korte lesjes en liedjes. Het maakt niet uit wat je doet, die kids vinden het helemaal geweldig! Ook op deze school werden we weer enorm verwend. We hadden onze frisdrank nog niet op (die trouwens hier 10x zo zoet is dan dat we gewend zijn) of de thee stond al weer klaar.
Nadat we klaar waren op deze school reden we door naar het strand. Een ander strand deze keer, en deze was gelukkig ook een stuk rustiger!! Celine en ik gingen de uitdaging aan en sprongen zelfs met alleen onze bikini aan in de zee! Als je je afdroogt schik je je echt rot, dan is je handdoek bruin van de viezigheid :s De zee is wel lekker verkoelend, maar heel goor dus ook! Het shirtje wat ik de vorige keer aan had is nu ook bruinig en niet meer wit :( :p
Na het strand reden we door naar een restaurant (met de airco zo koud dat we blij waren met de warmte na het eten!). Wij trakteerden na een hele lange discussie de zusters. 13 man, plus de 2 bestuurders van de jeeps, drinken en fooi kostte ons...33 euro! Doe dat maar eens na in NL!
Na het eten gingen we weer terug naar huis. Thuis besloten we de avond weer gezellig af te sluiten op het dak! Een kort regenbuitje verplaatste ons naar het afdakje waar we tot eigenlijk weer te laat bleven zitten! Maar dit zijn wel een van de leukste momenten van de reis vind ik!
Vrijdag was het aan mij om te beginnen met het lesgeven aan de leerkrachten. Ik deed een workshop over het creëren van een taalrijke leeromgeving. Dit had ik de 3 kleuterjuffen ook al geleerd en we hebben al wat in de praktijk uitgevoerd, dus zij konden mooi vertellen en laten zien hoe het gaat in de praktijk. Toch zie ik nog weinig van mijn ideeën terug in de lessen. Maar dat snap ik ook wel, het is zooo anders! Wel waren ze heel erg blij met de flitskaartjes voor de keersommen die ik voor ze meegenomen had! En leuk dat de kids het vonden!
Na de lunch werden Celine en ik omgetoverd tot echte lokale dames. Dima was lesgeven op een hogeschool dus die was er helaas niet bij. Ik kreeg, heel toepasselijk, een oranje sari! Wat een werk is het zeg! Je krijgt eerst een onderrok aan en een kort T-shirtje die tot onder je bh komt. Dan wordt de sari omgedaan. Dit is een groot stuk stof van 6m. Dat wordt gevouwen en gewikkeld, er komen veiligheidsspelden bij kijken en voor je het weet zit ie goed! We kregen er gouden bling bling sierraden bij. Oorbellen, ketting en de bekende armbandjes. Nog een stip op ons hoofd, vlecht in ons haar, jasmijn er in en klaar!
Toen ik bij de kleutertjes binnenstapte riepen ze allemaal: ‘beautiful!!’, heel schattig! Ik vind het wel erg onhandig eigenlijk! Het loopt niet gemakkelijk en is behoorlijk warm! Na het eten wilden we het uit doen omdat we nog even het stadje in wilden gaan om te shoppen, maar voor we het wisten stonden de zusters en de juffen weer om ons heen om alles weer goed te doen. Dus wel lullig om het daarna weer uit te doen als ze het net weer goed gedaan hebben!
Celine en ik besloten toen maar om gewoon mee te gaan de stad in, in onze sari! Nou hebben we al veel bekijks, maar nu helemaal natuurlijk! Ik was stiekem heel blij dat we terug waren, ik de sari uit kon doen en even lekker een douche kon nemen! Maar, het was wel erg leuk om het gedragen te hebben!
Zaterdag is onze laatste lesdag (jaja, hier gaan ze ook op zaterdag naar school!). De week wordt natuurlijk weer afgesloten met een te lange maar wel goed bedoelde ceremonie. Het spandoek wat ze hebben gemaakt wordt opnieuw geprint. Deze keer met al onze namen er op en hopelijk nu zonder spelfouten hihi!
Zondag hebben we project evaluation en dan is het maandag al weer tijd om te gaan :( Wel jammer want ik heb het hier eigenlijk goed naar mijn zin! Maar het is ook weer leuk om Bangalore te zien!
Groetjes Soeshkeh/Saskeh/Suska (of zo iets :p)

  • 24 Juli 2011 - 10:41

    Marilyn:

    Lieve Sassie,

    Ik had je graag willen zien in het oranje.
    Het gaat zo te lezen nog steeds naar wens.

    Dikke kus,

    Marilyn

  • 24 Juli 2011 - 13:04

    Thea:

    Je zag er beslist heel fleurig uit in je oranje sari.

    Groeten en tot 2 september

  • 24 Juli 2011 - 13:54

    Elsje:

    Swessie!

    Ah foto's! Wat leuk dat jullie overal zo welkom zijn. Wel een beetje jammer dat je niet echt kan zien hoe een normale school dag eruit zien, maar dat was natuurlijk ook wel een beetje te verwachten.
    Kijk uit naar je volgende verslag.

    xx

  • 26 Juli 2011 - 13:31

    Mathias:

    Waaw seg zo tof!

  • 28 Juli 2011 - 12:52

    Elske:

    Hi Saskia!
    Super cool je verhalen..
    Wil ook zeker een keer naar India en helemaal nu ik je verhalen lees!
    Geniet er van!
    Liefs, Elske

  • 30 Juli 2011 - 19:41

    Marie Karijopawiro:

    Wow, in een woord geweldig vind ik al die verhalen.

    Wens je veel succes met het het gene wat je (jullie doen) in India.

    Doe Milton en Sergio de hartelijke groeten.

    Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 92951

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: