Laatste laatste laatste... - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Laatste laatste laatste... - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Laatste laatste laatste...

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Augustus 2013 | Mexico, Cancún

Hola!

Mijn laatste blog vanuit Mexico! Laatste laatste laatste....dit woord gebruiken Anna en ik zeer regelmatig de laatste tijd. 1 augustus vliegen Anna en ik naar Cuba! We eten de laatste taco's, gebruiken de laatste wifi, genieten voor de laatste keer van de prachtige Mexicaanse stranden, laatste laatste laatste....Goed....In de tussentijd hebben we alweer veel meegemaakt en zal ik jullie daarvan op de hoogte proberen te houden ;-)

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde, waren we na Playa del Carmen wel weer toe aan wat meer cultuur. Playa was echt super toeristisch, leuk voor een paar dagen hoor, maar niet te lang! We hadden om 10:00 de bus naar Merida. We waren even vergeten dat de airco altijd op -10 staat...koud!! We kwamen later aan dan verwacht, dus veel tijd om Merida te ontdekken was er niet echt meer. Wat grappig was dat we steeds Mexicaanse mannen ontmoetten. Die zien ons met de kaart staan en willen dan graag helpen. Hilarisch was dat we ze steeds overal tegenkwamen, zelfs in de supermarkt haha! Zo voelden we ons wel erg thuis, we komen zelfs bekenden tegen in de supermarkt haha. We maakte lekker guacamole in het hostel en besloten bijtijds ons bedje in te kruipen: moe!

We hoefden eindelijk eens, relatief gezien, niet vroeg op te staan. Om 09:00 werden we namelijk opgehaald voor een toer naar de laatste Maya ruïnes op ons lijstje; het wereldwonder Chitzen Itza! Het was ongeveer 2 uur rijden dus daar namen we goed gebruik van...oogjes dicht! Daar aangekomen zagen we de enorme drukte al...tsja het is een wereldwonder, dus wat wil je! Toen de gids de kaartjes geregeld had, kon de tour beginnen. Ik vond dat de gids er nogal snel doorheen ging, dus echt veel kan ik jullie niet mededelen over de ruïnes. Wel was het wederom weer prachtig om ze te zien. Wat ik zo leuk vond aan Chitzen Itza, is dat ze deze ruïnes heel erg opgeknapt hebben. Hier kreeg je echt een goed idee van hoe het eruit zag in de tijd van de maya's. Bij Tikal was dat totaal niet zo namelijk, daar zat alles nog onder de jungle. Leuk contrast! Op de terugweg gingen we nog langs een cenote (grot) en stopten we voor lunch.

We kwamen laat aan en besloten nog gauw wat te eten voordat we weer in de volgende bus sprongen! We hadden namelijk eindelijk een nachtbus kunnen boeken! Ideaal want dat scheelt in overnachting en je komt vroeg op de plaats van bestemming aan! We vonden onze plekjes in de bus en probeerden een comfortabele houding te zoeken. Helaas begon door de condens van de airco het op een gegeven moment te regenen op mijn hoofd. Als een soort van Chinees martelwerktuig werd ik de hele nacht wakker gehouden en kwam ik echt moe in de haven aan. Gelukkig stond de ferry al klaar en konden we gelijk door naar onze nieuwe bestemming: Isla de Holbox!

Dit mooie eilandje staat eigenlijk bekend om de mooie stranden, maar vooral om de walvis haaien die daar in bepaalde maanden rondzwemmen. Het was nu het seizoen dus we hadden geluk! De receptie van het hostel was nog dicht, dus we aten een lekker ontbijtje aan het strand en wachtte daar tot we konden inchecken. De kamers waren nog niet vrij dus we trokken onze bikini aan en brachten de dag door op het prachtige witte strand! We hadden zin in sushi die avond, en besloten onszelf lekker te verwennen! Jam, wat blijft sushi toch lekker! Helemaal moe van de reis besloten we lekker te gaan slapen, en dat was maar goed ook want we moesten vroeg op!

Om 07:00 werden we met een golfkarretje naar de haven gebracht. Daar stond een bootje op ons te wachten waar we bijna 3 uur op hebben doorgebracht. Na 3 uur varen kwamen we dan eindelijk aan bij een plek op open zee waar de walvis haaien zwommen! Ze komen daar naartoe omdat op die plek de golf van Mexico en de Caribische zee bij elkaar komen. Daar zwemt veel plankton en laat dat nou net het lievelingseten van de walvis haaien zijn! We zagen er eentje zwemmen en we waren door het dolle heen! Maar toen we even goed verder keken zagen we er nog een, en nog een, en nog een! Er zwommen er honderden rond, niet normaal! Overal waren ook boten met toeristen, echt gestoord druk! Boten, walvis haaien, reuzenmantas en toeristen met snorkels in het water....het moet niet gekker worden! Toch trokken wij ook een zwemvest aan en deden we onze snorkels op. Op een teken van de kapitein sprongen we met een gids het water in. In een groepje van 4 personen zwommen we dan echt tussen de walvis haaien! Ze komen zo ongelofelijk dichtbij, niet normaal! Ik ben alleen niet echt een goede zwemmer, dus toen we weer richting een volgende haai zwommen, zoefden de twee jongens uit ons groepje naar voren en zag ik vaak alleen maar een boel bubbels, flippers en een klein stukje haai op de achtergrond. Gelukkig gingen we nog een keer het water in, dus had ik wel nog meer kans om de haaien en reuzenmantas goed te kunnen zien! Echt vol ongeloof zaten we even later weer in de boot, wat gaaf! De beesten zijn zo enorm groot, en ze komen zo dichtbij! Heel cool! We stopten onderweg nog even om te snorkelen met schildpadden en daarna stopten we nog op een mooi plekje om te lunchen met heerlijke verse ceviche!! Jam!

Terug in Holbox besloten we met de twee jongens uit ons groepje een BBQ te organiseren! We kochten lekkere hapjes en doken de keuken in om het voor te bereiden. Na een tijdje brandde de BBQ er goed op los en stond er binnen een mum van tijd een tafel vol heerlijks! Gezellig!! Omdat die avond de maan niet goed zichtbaar was besloten we het water in te springen om de bioluminecence te zien! Anna wilde steeds maar niet van me aannemen dat plankton écht net glitter lijkt in het water 's nachts! Nu kon ze het met haar eigen ogen zien. We hadden zoveel lol haha! We maakten de ene na de andere gekke beweging in het water om maar zoveel mogelijk bioluminecence te zien, leuk!

De volgende ochtend was het helaas alweer tijd om te gaan. Bepakt en bezakt met een extra hangmat aan onze tas (hangmat nummer 2....waarom?????) liepen we naar de boot toe. Natuurlijk (hehe ga ik weer hoor) stond de bus alweer op ons te wachten om ons naar de volgende en laatste plek in Mexico te brengen: Cancun!!! Ik kende Cancun van tv als vakantieplek voor rijke Amerikanen. Vanwege dit vooroordeel waren we dus nogal huiverig over wat we aan zouden treffen. Gelukkig woont Antonio in Cancun en had hij ons aangeraden in downtown te verblijven, en niet in de "hotel zone". Ons hostel was bij het busstation om de hoek en, wat een geluk, die avond bleek er groot feest te zijn! Antonio kwam ook meefeesten en we genoten van gratis taco's en tequila. Anna was op dreef en deed mee aan de stoelendans (alles voor een gratis tshirt!) en ze ramde een piñata in elkaar. Het was een erg gezellige avond!

De volgende ochtend gingen we met Antonio en Angel, een andere jongen uit het football team, naar Akumal. Akumal is een strand dat tussen Tulum en Playa del Carmen in ligt. Op beide plekken waren we natuurlijk al geweest, maar Anna wilde graag daar nog heen omdat je daar met schildpadden (haar nieuwe lievelingsdier...) kon snorkelen. Ze had (na enkele shots tequila) Antonio zo ver gekregen om daar dus heen te gaan, haha heerlijk! Zo gezegd, zo gedaan...om 11:00 zaten we dus met de jongens in de auto....road trip! Wat gevaarlijk is aan het omgaan met football spelers is dat ze enorm veel eten! Ze wilden ons van alles en nog wat laten proeven, dus we aten met hartelust met ze mee. Onderweg naar Akumal genoten we van een heerlijk ijsje! Bij Akumal aangekomen doken we gelijk het water in en hadden we gelijk beet! Heel veel schildpadden! Anna kon haar geluk niet op. Met ons onderwater wegwerp cameraatje schoten we erop los, ben benieuwd naar het resultaat! Na Akumal sprongen we de auto weer in...tijd voor avondeten! We aten heerlijk Mexicaans, jammm ik ga dat eten missen! Onderweg stopten we nog even in Playa del Carmen om weeeeer bij Mamitas aan het strand te liggen en te genieten van de laatste zonnestralen. Onderweg terug naar Cancun stopten we voor de volgende snack...donuts bij Krispy Kream. De jongens waren er helemaal enthousiast over. We begrepen maar niet waarom, totdat we daar binnenstapten. Je kon het hele proces van het maken van de donuts zien, zo cool! We kozen er twee uit en wauw! Lekker! Zo vers! Heerlijk! Zelfs na dit uitstapje waren de jongens nog niet klaar met ons. Ze namen ons mee naar een soort pretpark achtig iets, waar shows en veel eetkraampjes waren. Bahhhh we waren zo vol, maar we MOESTEN echt nog iets uitproberen, haha! Ze duwden ons een marquesita in de hand...een soort knapperige pannenkoek met kaas en....nutella! Gekke Mexicanen! Helemaal moe van de super gezellige dag werden we weer netjes voor het hostel afgezet en doken we lekker ons bedje in! En geloof het of niet, maar ik heb gewoon gedroomd over al het eten haha! Ik droomde dat ik vol zat met parasieten die ik ergens in het eten had opgelopen, haha!

De ochtend was het tijd om onze innerlijke godin te verwennen (Anna leest alle boeken van vijftig tinten grijs, vandaar dat dit woord nu aan mijn vocabulaire toegevoegd is...bedankt haha). We gingen namelijk lekker shoppen! We hebben twee malls bezocht en verwenden onze voetjes met een heerlijke pedicure! Deze malls waren wel echt heel Amerikaans! Die avond hadden we echt groenten nodig, dus kookten we lekker gezond en brachten we de avond in een hangmat in het hostel door. Lekker!

Na eindelijk heerlijk uitgeslapen te hebben hadden we weer een dag voor de boeg met een leuk uitstapje: een tripje naar Isla Mujeres (vrouwen eiland). Het was zo zo zo heet dat we geen zin hadden om het eiland te verkennen, dus ploften we gelijk op het eerste beste strand neer! Lekker chillen geblazen! We snackten een lekkere guacamole weg voordat we aardig rood verbrand weer de ferry terug naar Cancun pakten. We blijven ons goed insmeren, maar de zon is toch erg sterk hier!! Die avond zagen we Antonio weer. Hij wilde ons wederom iets laten proeven. Een heel gek Mexicaans drankje was deze keer aan de beurt...micheladas! Een michelada is bier met...hier komt het...tomatensap, limoensap, MAGGI en een chili snoepje....raar he! We zagen veel mensen het drinken op het strand, dus we waren erg nieuwsgierig geworden. Ik lust veel, eigenlijk alles, maar dit...het was alsof je gekoelde ketjap aan het drinken was! En dan was er nog de pittige nasmaak van de Chili...jak! We probeerden het echt, maar we kregen het niet weg! Met een lekkere koele Sol spoelden we de vieze smaak weg! Door de biertjes had Antonio wel zin om uit te gaan. Hij is alcohol niet gewend door de dagelijkse football trainingen. Hij moest ook die volgende dag weer om 05:00 op! Anna en ik waren zo moe, dat we besloten dat het verstandiger was om maar niet uit te gaan (wat een verstandige meiden zijn we toch!!).

De volgende ochtend hadden we een boel klusjes te doen....de was moest nodig gedaan worden en er moest een boel opgestuurd worden naar huis! Twee hangmatten, mijn mega zware wandelschoenen die ik eigenlijk na Zuid-Amerika niet meer nodig heb gehad, mijn jas en fleecevest en nog meer dingen. Nou vind ik postkantoren altijd erg interessant. In elk land gaat dat allemaal weer anders. Hier was er bijvoorbeeld een mannetje dat besloot dat hij wel alles voor ons in zou pakken. Hij rende naar buiten en kwam terug met dozen, papier en tape en begon wild te plakken. Prima, ik zweette me kapot en had echt geen zin om alles in te pakken. Dat is de 100 peso's wel waard! Daarna stonden we super lang in de rij te wachten. Toen we eindelijk aan de beurt waren, werden allerlei andere mensen eerst geholpen en keek niemand meer naar onze twee zwaar wegende pakketjes om. Ineens kwam er een ander vrouwtje tevoorschijn die besloot ons te helpen. Ik hoop dat de pakketjes aankomen want ze was met nog drie andere dingen tegelijkertijd bezig. Na bijna 2 uur waren we dan eindelijk klaar en komen onze pakketjes als het goed is over 3 weken aan!

De rest van de dag brachten we samen met Antonio (merken jullie het, het is echt onze nieuwe BFF hahaha) door op een prachtig strand in Cancun. Ik heb prachtige stranden en zeeën gezien, maar dit strand komt na San Blas toch echt wel op de volgende plek! Jeetje wat mooi! Perfect wit zand en de kleuren van het water, Jezus! We sprongen er gelijk in en wauw, niet overdreven, het was nog helderder dan zwembadwater! Zo zo mooi! Op dat moment besloot ik voor de 108263527919373637e keer dat ik echt terug moet komen. Terug naar Mexico en alle andere geweldige landen die ik bezocht heb. Het klinkt heel sentimenteel misschien, maar ik voel me hier zo op mijn plek (met "hier" bedoel ik alle plekken van de afgelopen 7 maanden haha). Ik ben zo intens gelukkig, elk moment van de dag! De taal, de culturen, de mensen, het eten....Natuurlijk kijk ik er erg naar uit om iedereen thuis weer te zien, maar echt het enige wat me nu verdrietig kan maken is het moment waarop ik weer naar huis "moet". Ik heb gedroomd van deze reis, jarenlang, en mijn droom is uitgekomen en was nog mooier dan ik ooit had kunnen dromen! Ik heb nog 3 weken Cuba voor de boeg en weet dat ik zal genieten van elk moment! (De tranen springen hierdoor al regelmatig in mijn ogen...ik laat ze er pas uit in het vliegtuig denk ik). Goed, klaar nu met het sentimentele gedoe, terug naar Cancun!

Na het strand was de football speler hongerig en moest er natuurlijk gegeten worden! In Palenque al hadden we afgesproken om lekker sushi te gaan eten, zo gezegd zo gedaan! We reden naar Sushi Ken want daar was op woensdags 2x1 sushi, chill! Mexico zal Mexico niet zijn zonder jalapeños en kaas...dus zat er in elke sushi kaas! Antonio at al zijn sushies met een lading jalapeño pepers, haha hilarisch! Gekke Mexicanen! Na een super gezellig middagje namen we afscheid van Antonio en gingen we terug naar het hostel.

En daar zit ik nu, te genieten van mijn laatste wifi! Morgen vliegen we naar CUBA! Dat gaat echt weer een hele reis op zich zijn, zo anders! In Cuba ontmoeten we Milan, Bozena en Natasha. We hebben een autootje gehuurd en gaan daarmee lekker het eiland rondcrossen! En dan zit het er, na 8 maanden, echt op! Maar daar wil ik nog niet aan denken! Ik blijf schrijven, maar of ik mijn blog online kan zetten is nog maar de vraag. Ook wel lekker eigenlijk, een wifi-loos land! Ik ben reuze benieuwd! (Dus pap en mam...ook na 3 dagen zonder wifi gaat alles nog goed hoor! Sms'en is duur! Haha ;-)!)

Ik ga nog even genieten van de laatste corona's en tequilas en ik spreek jullie over een tijdje weer!

Hasta luego, besitos!!!

  • 01 Augustus 2013 - 08:44

    Mirjam :

    Wajooooooo na het lezen van dit verhaal wil ik ook weer terug!! Vet grappig dat jij nu ook op al die plekken bent geweest!:) nou chicas geniet met volle tuig ook van de laatste 3 weken! Cant wait to see you!!! Besosss

  • 01 Augustus 2013 - 12:35

    Caroline Holthuis:

    lieve Saskia,

    heel erg bedankt voor je mooie verhalen / verslagen vanaf de tijd da tje samen met Anna op pad bent
    ik heb ervan genoten.
    een goede reis verder in cuba!!

    x caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cancún

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 92951

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: