Guatemala I: shop till you drop! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Guatemala I: shop till you drop! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Guatemala I: shop till you drop!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

14 Juli 2013 | Guatemala, Antigua

Hola!!

Bienvenidos a Guatemala! Antigua was onze eerste stop in Guatemala, maar voordat we daar waren hadden we alweer een heel avontuur achter de rug. In de vroege ochtend hadden we vanaf Utila (Honduras) de ferry naar La Ceiba, het dorpje op het vaste land. Vanuit daar namen we een bus naar San Pedro Sula. Dat is het grootste busstation van Midden-Amerika en we hoopten vurig dat we een directe bus naar Guatemala zouden vinden. Na alle taxichauffeurs afgewimpeld te hebben, gingen we op zoek naar een busorganisatie die bussen naar Guatemala aanbood. Helaas hadden we steeds pech, ze vertrokken allemaal al heel vroeg. We hadden geen zin om nog een nacht te verspillen in het stomme San Pedro Sula, net als de vorige keer. Er was nog één organisatie die bussen zou hebben. Toen we daar aankwamen bleek er over 2 uur een directe bus naar Guatemala City te vertrekken, yes!! Geluk was wederom aan onze zijde!

We hadden mooi nog even de tijd om te lunchen voor we aan de koude, lange tocht begonnen. De airco stond natuurlijk op min tien, gelukkig kregen we een lekker dekentje. De grensovergang ging vlot en om middernacht kwamen we aan in Guatemala City. Toen bleek dat het hostel waar we naar toe wilden gaan niet meer bestond, besloten we maar een taxi te nemen naar Antigua. Daar wilden we tenslotte naar toe en dan scheelde ons weer een overnachting ergens waar we eigenlijk niet wilden zijn! Binnen een uurtje lagen we lekker in bed in Antigua, yes we zijn in Guatemala!!

We werden heerlijk zonder wekker wakker en genoten van een uitgebreid ontbijtje. Die dag wandelden we door Antigua, wat een prachtige stad!! Wederom mooie kleuren overal, en de vrouwen zien er prachtig uit! Het deed me een beetje aan Bolivia denken zo nu en dan. Al die mooie doeken waarmee de vrouwen van alles en nog wat dragen, dat had je in Bolivia ook! We shopten wat in souvenierswinkels (gevaarlijk!) en gingen die avond uit eten in een heerlijk Guatemalaans restaurant. Lekker eten hoor!

Die zaterdag werden we om 06:00 opgehaald door een tourbusje want het was tijd voor actie: we gingen een vulkaan beklimmen! Er zijn ontzettend veel vulkanen in Midden-Amerika, waarvan een groot deel ook nog steeds actief. We reden 2 uur naar de Pacaya vulkaan en toen we daar aankwamen kon de tocht beginnen. De gids bracht ons naar boven, een mooie tocht van ongeveer anderhalf uur. Zo een tocht was natuurlijk niets vergeleken met alle hikes die ik in Zuid-Amerika had gedaan, maar omdat ik een hele tijd niet meer gewandeld had, kon ik dat wel merken! Vulkaanlandschappen blijf ik ontzettend interessant vinden. Zo apart! De gids had nog een verrassing voor ons. Ze had een zak marshmallows mee die we konden smelten op een plek waar hete lucht uitkwam. Grappig (en lekker!).

Toen we weer terug waren in Antigua was het tijd om onze tassen weer in te pakken want we gingen door naar onze volgende bestemming: Lago Atitlan! Een shuttlebusje zette ons om 18:00 af voor ons hostel in het dorpje Panajachel (Pana). Pana is een enorm toeristisch dorpje waar we alweer gelijk aangevallen werden door vrouwtjes en kinderen die ons van alles en nog wat wilden verkopen. We hielden ons in want we zouden de volgende dag naar een markt gaan. We aten die avond heerlijke Uruguayaanse steak! Ik was weer even terug in Zuid-Amerika, wat overheerlijk zeg!

Die zondag vertrokken we vroeg naar de markt van Chichi, wat ongeveer 1,5 uur van Pana vandaan lag. Prachtige handgemaakte spullen werden hier verkocht en Anna en ik konden ons maar moeilijk inhouden. Met volle tassen en een lege portemonnee keerden we weer terug naar Pana. We wilden nog wat andere dorpjes in de buurt zien, dus namen we een tuktuk die ons 6km verder bracht naar het dopje Santa Catarina. Klein schattig dorpje waar de vrouwen mooie doeken aan het weven waren. Ik kon het niet laten en kocht nog 2 doeken, hihi! We dronken nog een biertje aan het meer en wilden toen terug naar Pana gaan. Er waren geen taxi's of tuctucs. Je moest wachten totdat er een pickup truck voorbij kwam rijden, daar kon je dan achterin stappen. Grappig!

Maandag regelden we in het haventje een boottocht die ons naar verschillende dorpjes aan het meer zou brengen. We zagen San Marcos, San Pedro, San Juan en Santiago de Atitlan. Erg leuk om de dorpjes te zien, maar vooral genoot ik van het prachtige meer waar 4 vulkanen omheen lagen. Prachtig gezicht!! Toen we terug waren in Pana stuurden we al onze aankopen op in een pakketje naar huis, oei duur! We besloten die avond weer lekker steak te eten, jammm!

Natuurlijk ging de volgende ochtend de wekker om 05:15...we raken er gewend aan! Een shuttlebusje bracht ons die dag naar een nieuwe bestemming in een nieuw land, Mexico! We zijn maar kort in Guatemala geweest, maar we komen terug! We maken namelijk een korte ronde in Mexico, de provincie Chiapas, en keren dan terug naar Tikal in Guatemala!

Volgende keer meer, dan waarschijnlijk een blog over taco's en tequila hihi!

Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 92163

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: