Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Saskia Kaptijn - WaarBenJij.nu

Pura Vida!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

12 Juni 2013 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Pura Vida, Costa Rica!

Pura Vida, "puur leven, het goede leven", is het levensmotto van alle Tico's (Costaricanen). Het wordt voor alles en op elk moment gebruikt, bijvoorbeeld:

"Heey Els, alles Pura Vida?"
Of als groet: "Hoi, Pura Vida!"
"Was gezellig, tot de volgende keer!" "Ok, Pura Vida!"
Als bedankje/graag gedaan: "hee bedankt voor het helpen he!" "Pura Vida!"
Of: "Ken jij Saskia?" Ja, zij is echt Pura Vida!"

Kortom, Pura Vida heeft veel betekenissen en wordt daarom ook niet als spreuk of straattaal gezien. Voor de Tico's heeft Pura Vida toch wel echt een diepere betekenis, bijna een leefwijze.

Dit alles, dit "pure leven", ontdekte ik al heel gauw toen ik de grens overstak met Panama. Die grensovergang was trouwens wel echt letterlijk een grens die ik moest oversteken. Het busje dropte me aan de ene kant van de brug waar ik mijn exitstempel voor Panama kon halen. Met mijn backpack liep (strompelde) ik de brug over en daar kon ik me Costaricaanse stempel halen, Pura Vida! Binnen 2 uurtjes was ik dan eindelijk in mijn eerste bestemming in Costa Rica: Puerto Viejo!

Puerto Viejo is een klein feestdorpje aan de zuidkust van de Caribische zee. Oh, ik kan er maar geen genoeg van krijgen! Omdat ik wat meer zin in rust had op dat moment, besloot ik 6km door te rijden naar Punta Uva, het volgende strand in Puerto Viejo. Daar had ik een rustig hostel gevonden, wat meer op een boomhut leek dan een hostel. Ik dumpte me spullen in de dorm (hallo open wanden en klamboe!) en op naar de supermarkt. Dat was een kleine 500m lopen vanaf het hostel. Wat ik niet wist, was dat ik in dat kleine stukje heen en terug mijn camera mee had moeten nemen! Ik wist niet wat ik zag! Apen, leguanen en hagedissen, een slang (!!) en als klap op de vuurpijl een luiaard! Wowie! Het is waar, Costa Rica heeft een zeer divers ecosysteem, haha!

Terug in het hostel legde ik al m'n verse ingrediënten in de koelkast en begon ik aan een pasta vol heerlijke groenten. Daar was ik even aan toe. Het was een rustig hostel, en samen met de andere gasten kletsen we er gezellig op los totdat we een voor een rustig naar bed gingen.

De volgende ochtend besloot ik in het hostel een fiets te huren en naar het volgende strand te fietsen, zo'n 6km verderop. Nu was ik goed voorbereid en had ik mijn camera klaar liggen bovenop in mijn fietsmandje. Op het strand kwam ik een Nederlands meisje tegen die ook in mijn hostel zat, en samen brachten we de dag op het strand door. Om een uur of 4 fietste ik weer op mijn gemakje terug naar het hostel. Daar stond de volgende gezonde maaltijd op me te wachten, en maakte ik me klaar voor: ladiesnight! Ik was eigenlijk niet van plan om uit te gaan in Puerto Viejo, maar gratis mojitos voor de dames...tsja dat kun je toch niet overslaan?! Het was een gezellige avond, maar anders dan Zuid Amerika. Hier wordt meer gedanst op reggea muziek. De mannen hebben ook allemaal rasta's! Echt een beetje een Jamaicaanse sfeer! Dat schijn je alleen aan de Caribische kust van Costa Rica. Erg leuk, moet ik zeggen!

Na het uitgaan heb je vaak lekkere trek natuurlijk! Toen bedacht ik me dat ik nog een zakje chips in mijn boodschappentas had zitten! Toen ik die wilde pakken....was de tas weg! Huh? Ik dacht toch echt dat ik die tas op die plank had neergezet...hhhmm...ik heb de hele keuken onderzocht, maar geen tas met mijn chippies, brood en rijst! Toen viel het kwartje! Weet je nog dat ik zei dat het hostel net een boomhut was? Open wanden en 3 verdiepingen in de jungle. 's Nachts komen de apen dus het hostel binnen en kijken of er iets te snoepen valt! Elke ochtend treffen we de vuilniszakken opengereten aan en ligt alles overal! Dit keer waren de apen dus slimmer en namen ze gewoon een tas vol lekkers mee! Gggrrr! Haha!

De volgende dag brachten Hester en ik door met twee jongens uit Texas. We dobberden uren in het lekkere zeewater en keken een filmpje in het hostel. Het was echt te heet om op het strand te liggen! 's Avonds gingen we lekker uit eten bij een restaurantje om de hoek. Heerlijke verse vis met knoflook, jam! Ik kroop er vroeg in want ik was nog erg moe van de avond ervoor, en de volgende dag moest ik vroeg op!

Om 07:00 vertrok onze bus naar San Jose. Gelukkig stopte deze voor de deur en konden Hester en ik zo instappen. Het miezerde een beetje, tsja het blijft toch regenseizoen! Na een paar minuten rijden zag ik, en de chauf ook, een bruin hoopje op de weg. Het zal toch niet he....de chauf stopte de bus en ik sprong eruit met mijn camera in mijn hand. Yes, een luiaard! Van zo dichtbij!!!!! Dit was een tweevingerige bruine luiaard, ik had hiervoor alleen nog maar drievingerige gezien! Cool! Die beesten komen eens per week de boom uit om hun behoefte te doen (of ze zijn uit de boom gevallen...). Hij bewoon zich echt heel grappig en traag voort, wauw wat een leuk beest! Mijn dag kon al niet meer stuk omdat ik die avond eindelijk Anna weer zou zien, maar dit maakte mijn dag nòg beter!

Tegen lunchtijd kwam ik, na afscheid genomen te hebben van Hester, aan in Alajuela. Dit dorpje ligt dichter bij het vliegveld dan San Juan. Bovendien schijnen grote steden in Midden Amerika niet heel geweldig te zijn, dus besloten Anna en ik hier te meeten. Ik had helemaal geen zin om iets te doen, ik wilde gewoon dat het 19:00 zou zijn en dat Anna er zou zijn!!!

Tegen zessen pakte ik de bus naar het vliegveld, en die bracht me er binnen 10 minuten. Veels te vroeg was ik er dus. Ik keek op de borden en zag Anna's vlucht niet!!! Vlucht 3026 van KLM stond niet op het bord!!! Wel 2 andere vluchten vanuit Panama, maar niet die van Anna. Shit, het zal toch niet he! Echt weer wat voor ons om op het verkeerde vliegveld af te spreken! Ik besloot haar maar te sms'en voor de zekerheid, met de info van het hostel. Ik bleef geduldig wachten en toen ineens, ja hoor, daar was ze dan eindelijk!!

Ik heb echt genoten van het avontuur in Zuid Amerika in mijn eentje, maar ik keek hier toch ook zo naar uit!! Na een paar dikke knuffels belandde Anna al gelijk in het Midden Amerikaanse gedoe. We werden van het ene mannetje naar het andere mannetje gestuurd, die vervolgens een telefoon in mijn handen duwde zonder aan te geven waar het om ging...een boel gedoe en geregel voor: een taxi! Haha! Die bracht ons gauw naar het hostel waar Anna eindelijk lekker haar spullen kon achterlaten!

De kwebbel stond op maximale snelheid en volume en we kletsten, tijdens een lekker biertje en maaltijd in een Mexicaans restaurant, elkaar oren van elkaars kop. Ik heb zo een vermoeden dat we dit nog wel een heeeeele tijd vol gaan houden ;-)

Inmiddels hebben we met z'n TWEETJES alweer een boel meegemaakt, maar dat bewaar ik voor de volgende keer! Het is nu namelijk tijd voor een lekkere Caribische casado pollo!

Kusjes!


  • 12 Juni 2013 - 08:39

    Mirjam:

    Billlll!! Haha het was alsof ik mijn eigen verhaal lees! Super leuk om te lezen! Puerto viejo!! Wij vonden het daar zo lekker! En vergeet niet om naar montezuma te gaan!!!!! Heerlijk! Leuk dat je nu lekker samen op pad kan gaan! Meiden geniet ervan! Xx

  • 12 Juni 2013 - 08:39

    Mirjam:

    Billlll!! Haha het was alsof ik mijn eigen verhaal lees! Super leuk om te lezen! Puerto viejo!! Wij vonden het daar zo lekker! En vergeet niet om naar montezuma te gaan!!!!! Heerlijk! Leuk dat je nu lekker samen op pad kan gaan! Meiden geniet ervan! Xx

  • 12 Juni 2013 - 15:34

    Elsje:

    Super leuk!! Het klinkt echt heerlijk daar. Misschien moet ik voor volgend jaar me ook maar oriënteren op midden Amerika!
    x lieve sweggo en groetjes aan Anna!

  • 12 Juni 2013 - 21:10

    Vati:

    Haha. De kwebbel op maximale snelheid en volume... Mooi uitgedrukt... Ik kan het me goed voorstellen!

  • 17 Juni 2013 - 18:07

    Marilyn:

    Lieve Saskia,

    Tja, wat kan jij toch geweldig schrijven. Hier in Diemen gebeurt een hoop,maar om daar nou even een verslag van te schrijven lijkt mij na jouw avonturen niet bepaald interessant. Om toch wat voor jou terug te doen schrijf ik een verhaal over uit een boekje Bibi's bijzondere beestenboek. Vroeger vond je het heerlijk om voor het slapen voorgelezen te worden. Misschien kan je vragen of Anna het voor leest voor het slapen gaan. Ik weet zeker dat jij dan heerlijk slaapt.

    De luiaard

    Adem in, adem uit. Adem in adem uit. De luiaard slaapt. Sssssssssssssst. Hij hangt ondersteboven aan zijn klauwen aan een tak.
    Als harig hangmatje. Als het oerwoud om hem heen wakker wordt, doezelt de luiaard verder. En als het oerwoud weer slapen gaat, soezelt de luiaard nog steeds.
    Af en toe opent hij zijn ogen. Hij grijpt met een lange arm een blaadje, en nog een en kauwt, kauwt, kauwt. Tot hij weer in szzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

    De luiaard hangt in een boom en komt er bijna nooit uit. Gelukkig, want hij kan niet eens lopen. Alleen maar een beetje kruipen. Hij zeult zijn lijf over de grond. Met een snelheid van een meter per uur. Trager dan een slak.
    Maar soms moet hij zijn boom. Hij laat zich schuifelend zakken. Poepen doet hij namelijk op de grond. En omdat hij niet zijn hele leven onderweg weg wil zijn van boven naar beneden en weer terug, poept hij maar heel af en toe. Eens in de tien dagen, en dat is al vermoeiend genoeg.
    Luiaards hebben gezichtjes als speelgoeddieren. Je zou ze van een tak willen plukken. Ze mee willen nemen naar je warme bed en slapen,slapen,szzzzzzzzzzzzz

    Bibi Dumon Tak

    Nou Saskia, nu begrijpen de mensen beter waarom jij een luiaard zo lief vindt.
    Het zijn echte knuffelbeesten :)

    Dikke kus van Moema xxxxxxxxxxxxxxxxxszzzzzzzzzzzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

El viaje de mis sueños

Als ik terug denk in de tijd, ben ik al zeker 5 jaar (on)bewust bezig met het voorbereiden van deze reis. Langzaam maar zeker sloop deze droom mijn leven binnen en voordat ik het doorhad, zat ik op Spaanse les en ben ik op zoek naar een goedkoop vliegticket naar Buenos Aires!
Nou weten de meeste mensen om mij heen dat ik graag ruim van te voren mij voorbereid op spannende dingen die komen gaan. Zo ook in dit geval. Ik geloof dat in de Lonely Planet van Zuid-Amerika al zeker 3 jaar in huis heb. Ik ken hem niet van voor tot achter hoor, maar het stelt me gerust om het in huis te hebben.
De tijd tikt door. Ik probeer het nog altijd uit te stellen, maar ik moet toch binnenkort écht aan het 'echte leven' beginnen (daarmee bedoel ik werken, verantwoordelijkheden, etc etc.). Ik werk fulltime, woon thuis, geen relatie...niets of niemand wat me hier houdt (sorry mam). Ik heb de ultieme kans om veel te sparen voor "el viaje de mis sueños", de reis van mijn dromen.
Tijdens een gezellig avondje met een vriendin kwam het idee naar boven dat zij na haar afstuderen wel met mij mee zou kunnen gaan. In januari zou ze klaar zijn en zouden we het vliegtuig pakken naar el sol en Hispanoamérica. Dat plan kon uiteindelijk toch niet echt, maar de maand januari 2013 is blijven hangen en ik besloot: dan ga ik!
Laat ik nou toch al onbewust gedacht hebben dat me reis er gauw aan zou komen. Zo heb ik sinds januari 2012 elke week Spaanse les.
Verder houd ik me nu op dit moment bezig met: wat ga ik daar eigenlijk doen?! Wat wil ik zien, wat wil ik doen, hoe ga ik dat doen,...en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het voorlopige plan is om te beginnen in Buenos Aires en vanuit daar Patagonië eerst te ontdekken voordat het ondersneeuwt. Dan langzaam naar boven...Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Belize, Guatemala, Mexico, Cuba....Klinkt goed he?!
8 maanden reistijd in een geweldig continent. Ik zal lang niet alles kunnen zien en doen, maar dat maakt niet uit! Alleen maar een goede reden om nog eens terug te gaan ;-)
Het is nu juni (zomer in Nederland...) en ben dit dagboek vast begonnen. Ook mijn voorbereidingen vind ik een dagboek op zich waard, haha! Wanneer er meer te vertellen is hou ik jullie op de hoogte!

Recente Reisverslagen:

14 September 2013

Van Baracoa naar Varadero

10 September 2013

Santiago de Cuba

08 September 2013

Santa Clara en Camagüey

30 Augustus 2013

Trinidad

26 Augustus 2013

Cienfuegos
Saskia

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 92954

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 21 Augustus 2013

El viaje de mis sueños

10 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Mijn reis naar India

Landen bezocht: